BRÖTZMANN/LEIGH (DE/US)
Free jazz // blues
Bandcamp
Peter Brötzmann na saksofonu i klarinetu i Heather Leigh na pedal steel gitari istražuju free jazz i improvizaciju dovodeći potencijal svojih instrumenata do krajnjih granica. Brötzmann je jedna od najvažnijih figura europskog free jazza još od 1960ih, a Leigh vuče svoj ekscentrični pedal steel zvuk iz rudarskih naselja West Virginie i Texasa. Njihova energična glazbena razmjena munjevite improvizacije stvara suludi blues za svijet buke i kaosa u kojem živimo.
Brötzmann/Leigh su prije svega vrhunski, neumoljivi glazbenici sposobni za potpune ekstreme dinamike i suptilnosti. U gotovo telepatskom odnosu pri improvizaciji stapaju se desetljeća sviračkog iskustva s njihovim duboko poetičnim dušama. Nakon tri live albuma, 2018. godine izlazi im široko hvaljeni prvi studijski album Sparrow Nights, bogat minimalističkim blues motivima. Ovaj album pridružuje se nevjerojatnom popisu od preko 100 albuma na kojima je Brötzmann sudjelovao. Njegov epohalni 'Machine Gun' session iz 1968. lansirao ga je među legende, a svirao je s gotovo svakim istaknutim impro glazbenikom: od ranih poveznica s Don Cherryem i Steve Lacyem do projekata s Peterom Kowaldom, Alexom Von Slippenbackom, Han Benninkom i The Chicago Tentetom (Mats Gustafsson/Joe McPhee/Ken Vandermark…) uz brojne kolaboracije među kojima su i Keiji Haino, Derek Bailey, Evan Parker, Anthony Braxton i Rashied Ali.
Često zvan i najglasnijim saksofonistom na svijetu (iako se zadnjih godina može naći snažnih konkurenata za titulu), Peter Brötzmann slovi za jednog od pokretača europskog free jazz stila. 2000ih godina bio je gotovo redovit gost u Zagrebu uvukavši se u srca domaće publike, među ostalim zahvaljujući i No Jazz Festivalu. S druge strane, Heather Leigh broji tek drugi posjet Hrvatskoj. Prvi nastup bio joj je upravo na ZEZ-u gdje nas je potpuno očarala svojim psihodeličnim sopranom i majstorskim vladanjem pedal steel gitarom u akustičnoj i distorziranoj varijanti,instrumentom čiji je doseg rijetko tko istražio poput nje. Od minimalističkih arija do bučnih kaskada blues riffova i feedbacka, Leighin inovativni izričaj na sjecištu folka, noisea i dronea nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Znamo da zato nema prikladnijeg koncerta za zaključiti ovogodišnji ZEZ Festival od dueta koji spaja sve najbolje iz prošlosti i budućnosti improvizirane glazbe.
"...spews a raucous, unrelenting, spiteful, acid-drenched, caterwauling hate-bomb; a maelstrom; a toxic dreamscape; a grotesque collision of desperate lungs and screaming metal; a romantic taser blast to the heart." - The Wire
_________________
ZEZ: Impro Session
// besplatno //
15-18 h
Proljećem se bliži novo festivalsko izdanje ZEZa od 10. do 14.4., ali za razliku od proteklih 6 godina, uz njega se nažalost ne bliži i novo izdanje Izloga suvremenog zvuka. Izlog i ostali programi Muzičkog salona poput Impronedjeljka, gotovo su preko noći iskorijenjeni iz vlastite ostavštine u SC-u. Bili su jedno od ključnih "mjesta" za uzgajanje kulture slobodne improvizacije i izazovnih glazbenih oblika, posebno zato što su to radili kroz ideju druženja i zajedničkog muziciranja. U želji da ZEZ oda počast svemu što nam je Izlog donio kroz godine, KSET će na jedno popodne postati utočište za duh ovog programa u kulturno-umjetničkom limbu. ZEZ i nekadašnje vodstvo Izloga zato pozivaju glazbenike/ce i entuzijaste na otvoreni impro session u Unskoj 3. Tako, glazbena improvizacija, eksperiment i igra nastavit će živjeti tek koju ulicu dalje.
Popodnevni impro session u nedjelju, 14.4. s početkom u 15h, okupit će širu glazbenu rodbinu Izloga i ZEZ-a. Ovo muzikalno druženje zamišljeno je kao ad hoc svirka, bez velikih dogovora o ansamblima, bendovima i kombinacijama glazbenika, bez tonskih proba, kao otvoreni "stage" kojem se u bilo kojem trenutku može priključiti bilo tko, slijedeći svoj filing i raspoloženje. Događaj je, naravno, otvoren za publiku, ali i sve zainteresirane muzičare/muzičarke! Trebate samo ponijeti svoj instrument, uhvatiti se jednog od onih koji će biti na raspolaganju ili ga izmisliti na licu mjesta. Sudjelovanje u sessionu potvrdili su lokalni glazbenici/ce, među kojima su: Leo Beslać, Luka Čapeta, Tin Dožić, Franjo Glušac, Pavle Jovanović, Nenad Kovačić, Marija Lešaja, Mak Murtić, Branimir Norac, Tena Novak, Igor Pavlica, Damir Prica, Zoran Puljek, Maja Rivić i još pokoji nenadani gost...
_______________
Zavod za eksperimentalni zvuk je koncertni program koji je proteklih pet godina nastojao biti utočište za drugačiju glazbu i njezine ljubitelje. "Slušaj drugačije" je ideja vodilja u organizaciji koncerata koji iskaču iz uobičajenog formata jazza, punka, metala ili elektronike, ali ipak predstavljaju sve to. Od prve večeri s Colinom Stetsonom, neki od najvećih glazbenika/ca avangardnog jazza ostavili su svoj znoj na KSET-ovim daskama. S druge strane, na istoj pozornici je energični japanski duo Group A čekićem udubio ozvučene ljestve pri izvođenju performativnog elektro-punka.
Eksperiment i improvizacija uporno se bore protiv dosade. Improvizacija je igra u kojoj nikad ne znaš što ćeš dobiti, zbog čega je ZEZ - iskustvo. Dođi baš zato što ne znaš što te čeka. Prekrij oči i otvori uši. Ovoga proljeća slušamo drugačije.
promo guy // 15/04/2019