home > koncert > BARCELONA GIPSY BALKAN ORCHESTRA @ Tvornica, 17/05/2018

kontakt | search |

BARCELONA GIPSY BALKAN ORCHESTRA @ Tvornica, 17/05/2018

Odmah po dolasku pred Tvornicu kulture s kašnjenjem od kojih 10 minuta od najavljenog početka koncerta bilo mi je jasno da nema više onih priča "Pa daj kaj briješ neće krenut na vrijeme, barem pol sata bu kasnije krenulo". Tim više što je riječ bendu s melosom glazbe jugoistočnih krajeva Europe, a dolazi iz Španjolske pa ideje da se ne treba nikamo žuriti i da se sve može pomalo nekako stoje na mjestu. Al vaš reporter se zeznuo. Kada sam ušao saznao sam da je bend krenuo svirat tek 5 minuta nakon najavljene satnice i da već praše četvrtu stvar na koncertu. Ah da me organizatori sad vide što pišem, da kasnim na koncert, a dobio sam press akreditaciju. Rekao bi čovjek da to radim zbog besplatnog upada, a ne zbog ljepote melosa koju je ovaj odličan multinacionalan septet isporučio. Velika dvorana Tvornice kulture je bila poprilično popunjena. Taman toliko da se bez problema moglo prolaziti stražnjim dijelom dvorane a da je prednji dio dvorane bio pošteno napakiran.

No da nastavimo s onim bitnim, nastupom. Četvrta pjesma koja se orila bila je Gankino oro. Riječ je o melodiji koja bi se mogla nazvat standardom melodije u 11/8(netko voli reći da je to 11/16) ritmu koju se čovjek, ako voli takvu glazbu i ritmove, nasluša u dosta izvedbi i interpretacija sastava kao što je BGKO. Pa i u bitno divljim i bržim verzijama (https://www.youtube.com/watch?v=n31FIkg6Y5g). Razlika ove interpretacije Gankinog ora koju je u četvrtak priredio BGKO bio je glas njihove pjevačice Sandre Sangiao koja je pri kraju pjesme glavnu melodiju grupno s instrumentalom čitavog sastava popratila vokalno. Po onome što se može vidjeti iz trenutne postave benda ona je jedina Španjolka. Ostali nomadi u ovom putujućem krdu dolaze redom iz Italije, Srbije, Grčke, Francuske i Ukrajine. A bogme je ovo krdo u stalnim migracijama. Skoro svaki mjesec nekoliko koncerata i to posvuda po Europi unazad godinu dvije dana. Ovaj nastup je bio dio turneje kojom su promovirali nedavno objavljen album Avo Kanto tako da se moglo očekivati da je koncert i otvoren s pjesmama s tog albuma. Iduća pjesma je bila Makedonsko Devojče koju je čitava publika automatski dočekala s odobravanjem u nepuna 2-3 takta čim je glavna melodija krenula. Stvari su se nizale od brzinskih cupkajućih drmeša s violinom Oleksanra Sore koja je prisutne uveseljavala svakom bravurom koju je Oleksandar ubacio pa sve do laganih pjesama koje su služile kao kratki predah pred novi raspašoj. Između takvih veselih i brzih zaredale su se i ostale stvari iz one palete "nepravilnih ritmova". Pod nepravilne ovdje ne bi bilo pošteno govoriti o pjesmama u 7/8 i 9/8 ritmu. Takvi ritmovi su kod nas već na ti s publikom. Za ove "prave" nepravilne mislim na one 11, 13, 15, 22/16. Tako se u nekom trenutku iz instrumenata BGKO-a mogao čuti i Bučimiš, kolo sa specifičnim 15/16 ritmom a koju nisam mislio da ju BGKO ima za ponuditi, a sviralo se i Krivo Sadovsko (13/16), a zasigurno i Sandansko oro (22/16). Ovo "zasigurno se sviralo" leži u kašnjenju na koncert kao i porocima vašeg izvjestitelja koji je prilikom pušenja u malom pogonu odlutao mislima ili se jednostavno zapričao s nekim. Na svakoj stvari se vidjelo koliko je riječ o dobro usviranoj bandi, a vokal Sandre Sangiao nije nikog ostavio ravnodušnim. Njen glas i čistoća izgovora na pjesmama koje je publika mogla razumjeti nije nikako odavao dojam da je riječ o rođenoj Španjolki. U onakvom sastavu pored Sandre svakome je sigurno upadao kontrabasist. Ivan Kovačević, rodom iz Srbije koji svojom građom i licem odaje kako je u pitanju genotip s ovih prostora. Ogroman, kršan frajer u rokabili outfitu s nageliranom frizurom i licem Michaela Madsena u mlađim danima. I sa širokim smiješkom koji nije skidao 90% vremena s lica. Nekako mi je žao bilo da se s tim rokabili imiđom na onim brzinskim stvarima nije okušao u onom divljačkom slap čupanju žica koje se često može vidjeti i u rokabili bendovima (https://www.youtube.com/watch?v=bph5RKwgruE), ali i u ciganskim sastavima (https://www.youtube.com/watch?v=sG9kONn9n7k). Sad, tko je tu koga prvi vidio da to radi ne znam, ali dojma sam da je kontrabas mogao jednu takvu "foru" za publiku izvest bez problema. Kako su se ritmovi, dinamike, brzine, melodije i harmonije smjenjivale tako je kroz sat i 20 minuta sviranja bend lagano približavao onom trenutku predstavljanja svojih članova jer su klimaks očito odradili s pjesmom Djelem Djelem. A taj klimaks je došao stvarno jako brzo. Tako se činilo. Po tom je bilo očito kako je publika itekako žedna koncerta i da neće dati tek tako bendu da se pokupi u krpe i nastavi sa svojom turnejom.

Nakon upaljenih svjetala dvorane i pozornice i zahvale Ivana Kovačevića kako im je i ovaj, treći nastup u Hrvatskoj stvarno poseban jer tu imaju prave fanove, bend nije dobio ni priliku da se pokupi sa stejdža. Već pri tom pozdravu da će se družiti s ljudima na svom distro odjelu gdje će prodavati svoje albume i majice krenulo je grupno hoćemojoš, hoćemojoš, hoćemojiš…. Bend je shvatio s kime ima posla, a Sandra se latila male crvene bilježnice. Oho, pomislih, dakle nešto što su nedavno vježbali, neka koju ne sviraju posvuda. Neka zbog koje smo stvarno posebna publika. Kao kad je Faith No More na Exit festivalu 2010. godine izveo "Ajde Jano". Opet skrećem, vratimo se mi na Sandru i crvenu bilježnicu. Stane ona pred publiku, otvori bilježnicu, a bend krene svirat "Uzalud vam trud svirači". U tom trenutku publika je digla ruke kao da se Mišo Kovač ukazao na pozornici i grupno zapjevala jednu s kojom su svi mogli reći: " Evo, odsvirali onu jednu koju svi znaju". I stvarno iznenađujuće, od svih pjesama koje nose tu narodnu melodiju, a iz Hrvatske su BGKO je uzeo ovu da je iz gušta pokloni publici. I publika ju je s guštom prihvatila. A Sandra je očito već izvještila svoj izgovor slavenskog jezika pa joj i jedna od Prljavaca nije bila nikakav problem za otpjevat. S ovim otvaranjem bisa dojam je bio kao da će se koncert još poprilično dugo nastaviti, ali eto, kako je bilo s minimalnim kašnjenjem početka tako je bilo i s minimalnim produljivanjem kraja. Nakon Prljavaca je uslijedila "Od Ebra do Dunava" s istoimenog prethodnog albuma. I pjesma ima tu lijepu aranžmansku caku da se u pola pjesme stvar prelije u "Ay Carmela" refren te sa onog standardnog strofa refren dijela pređe na 7/8 verziju istog dijela pjesme. Dakle, sad imaš poznatu stvar koju svatko zna, ali sviranu na drugačijoj ritmičkoj podlozi. https://www.youtube.com/watch?v=4wZ5kEc0Djc. I s tim malim medly-em BGKO je otišao sa pozornice, a tehničari su se hvatali opreme i raspremanja. Ipak je bio četvrtak. Jesu Španjolci, sviraju balkansku, cigansku, klezmer muziku. Ali kao da su i sami htjeli sići sa pozornice i dati si oduška nakon koncerta, pa možda i zasvirat za sebe u back stageu. Ne znam, nisam ostajao dugo nakon svirke, malo sam bio iznenađen brzinom kojom je sve prošlo, a i posao je čekao sutradan. BGKO-u želim sreću i uspjehe u dolazećim godinama, ali četvrti put im moramo dati do znanja da je s takvom muzikom sat i pol katkad tek uvodni dio nastupa.

(Mičo)

terapija // 21/05/2018

Share    

> koncert [last wanz]

cover: JABADERA + COLOSTRUM, 07/03/2024, Sax, Zagreb

JABADERA + COLOSTRUM, 07/03/2024, Sax, Zagreb

| 11/03/2024 | terapija |

>> opširnije


cover: REBEL STAR @ Močvara, Zagreb, 07/03/2024

REBEL STAR @ Močvara, Zagreb, 07/03/2024

| 08/03/2024 | pedja |

>> opširnije


cover: Cryptopsy, Atheist, Serpentslain, Almost Dead @ Močvara, Zagreb, 05/03/2024

Cryptopsy, Atheist, Serpentslain, Almost Dead @ Močvara, Zagreb, 05/03/2024

| 08/03/2024 | ognjen bašić |

>> opširnije


cover: Yann Tiersen@Tvornica ZG 05/03/2024

Yann Tiersen@Tvornica ZG 05/03/2024

| 07/03/2024 | mario m. |

>> opširnije


cover: Monsieur Doumani i Dunjaluk @ Močvara, 01/03/2024

Monsieur Doumani i Dunjaluk @ Močvara, 01/03/2024

| 04/03/2024 | dora p |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*