home > mjuzik > Surgical Steel

kontakt | search |

CARCASS: Surgical Steel (Nuclear Blast, 2013)

Kad je davno, prije nego što se SFRJ uopće raspao, John Peel u svojim radijskim sessionima na BBC puštao neke od najranijih snimaka ove opako brutalne, tada još d-beat/hardcore-punk četvorke iz Liverpoola, mnogi su smatrali da je to samo lokalpatriotski čin. Stari majstor je nanjušio vitalne potencijale benda prije nego ga je svijetska dugokosa armada sklona undergroundu prihvatila kao svoje ekstremne idole.

Kao i svaki drugi kreativan bend nisu trajali dovoljno dugo da si zarade za prijatno izležavanje na temeljima originalnosti. Prvi demo radovi "Flesh Ripping Sonic Torment" (1987) i "Symphony Of Sickness" (1988) objavljeni samo na audio-kasetama koji su nastali nakon što su gitarist Bill Steer i bubnjar Ken Owen napustili 1985. bend Disattack, danas se čuvaju poput relikvija (ima ih nekoliko i u bivšoj SFRJ), a originalni primjerci njihovog prvog pravog vinila "Reek Of Putrefaction" (1988) znaju doseći enormne cijene na e-bayu.

Sjećam se reakcija kad ih je Pišta znao puštati u TV emisiji "Metalmanija" još u vrijeme bivše Juge, tada sam radio u jednoj provincijskoj diskoteci kao DJ i nikome nije bilo jasno koji je ovo agresivan đavao u tom bendu mada su neki ljudi voljeli Metallicu, Slayer, punk i hardcore. U to vrijeme baš i nije bila osobito visoka svijest slušatelja, a niti metalaca i punkera oko ekstremnog i brutalnog izraza, generacije su sazrijevale sa svojim idolima i mainstreamom, tako da im je Carcass zvučao suviše ortodoksno silovano spram recimo tada vrlo bliske njemačke ili američke thrash scene, ili s druge strane agresivnih hardcore-punk bendova Dead Kennedys, Black Flag, Minor Threat ili novodolazećih Nomeansno. Stvari su samo čiste tehničke prirode - najraniji Carcass albumi su bili po tempovima znatno brži od svih njih stvarajući pomutnju i zbog paklenog vokala bas gitariste Jeff Walkera.

Nakon 5 legendarnih albuma s kojima su prošarali vrsnim egzibicijama spajajući punk, hardcore, death i thrash (osobito s najuspješnijim "Heartwork" iz 1993), svoju karijeru su okončali 1995. (zahvaljujući opstrukciji velikih etiketa Columbia i Sony koji su nanjušili veliku lovu) i posvetili se znatno isplativijim, posve drugačijim bendovima - Arch Enemy i Blackstar koji su samo činjenici da su gitarist Michael Amott iz druge postave, te Owen, Walker i kratkoročni gitarist Carlo Regardas izašli iz 'tamo nekog ekstremnog' underground metal benda konačno ostvarivši i materijalni profit.

Kada su osjetili da je došlo vrijeme za konačno ubiranje vrhnja na račun stare prošlosti, okupili su se ponovno 2007. nastupajući samo na turnejama i onda se opet rasturili mada su govorili o povratničkom albumu kojeg u približno originalnom članstvu nikad nije bilo. Naposljetku, od originalne postave ostali su samo vokalist i basist Jeff Walker i gitarist Bill Steer kojima su se pridružili posve nepoznati Daniel Wilding (bubnjevi) i Ben Ash (gitara). Sve je to mirisalo na onu 'tresla se brda, rodio se miš', ali nije tako.

Carcass su i s ovom pomlađenom postavom uhvatili dah znamenite prošlosti s time da danas ova njihova enormna snaga spram brutalnih hardcore i metalcore bendova djeluje tek samo za jednu potenciju višlje. Nekad su bili jedan od najbržih i najbriljantnijih bendova uz Napalm Death, no enormna konkurencija retro i modernih ultra-turbo-de-luxe speed bendova je učinila svoje isto otprilike i kad su se The Rolling Stones suočili s punkom uspjevši uhvatiti tek neke sintagme new-wavea.

Zvuk i stil, te catchy solaže uz prisustvo melodičnog deatha su i dalje prisutne, brzina i tehnika novih članova su na iznimnoj visini, kao i kompleksnije dionice našarane thrashom i progressive elementima ("A congealed clot of blood"), a i onaj osnovni izvornik je u principu ostao isti. Od melodičnog instrumentalnog uvodnika "1985" s kojime se Steer sjetno vraća na svoje početke, ovaj album razara moćnim pjesmama u kojima nema predaha. "Thrasher's abattoir" rešeta thrashom, deathom,d-beatom i hardcore-punkom istovremeno, "Cadaver pouch conveyor system" gotovo izaziva moždani udar od pune 4 minute urnebesa u kome je teško odrediti da li je luđa "The master butcher's apron" s nekoliko promijena tempova, nevjerojatna gitarska skaliranja "Noncompliance to ASTM F 899-12 standard" sa zadnjim dijelom aranžmana koji se nakratko ubacuje i u stoner i sweet-metal ili urnebes tutnjave hardcore/death/grinda "Captive bolt pistol".

Kao laganije i znatno 'mekše' kompozicije ističu se melodična "The granulating dark satanic mills" i završna, čak 8 i pol minuta kompleksna progressivka "Mount of execution" u kojoj se ama baš ništa od prethodne snage albuma ne može prokljuviti, ali to je najmanji problem budući da je pjesma komponirana kao 'grande finale'.

Osnovna poanta albuma se nalazi u samom svjetonazoru kojim su Carcass pljenili i u vrijeme onih znatno prljavijih i produkcijski tananijih ploča. Njihove lirske teme jesu silovane brutalnošću i mržnjom, ali su jasno usmjerene ka osnovnom izvoru svih naših problema - kapitalističkom društvu kojeg prikazuju kroz klaonicu. Jako dobro smišljenu koncepcijski i tehnički opremljenu kirurgiju koja uspješno secira svaki naš dašak, otkucaj srca i manipulira s našom svješću. Carcass se igraju alegorijama, metaforama i uobičajenom underground poetikom prikazujući 'one' i njima slične kao krvave koljače s mesarskom pregačom što jest i sušta istina.

Fantastičan dizajn kružnog omota sastavljenog od stotinjak različitih alatki kojima kirurzi režu ljudsko tkivo samo su odjek sadržaja ovog vrijednog, ekstremnog i brutalnog albuma koji govori o svim boleštinama društva, politike i poremećene socijale koja će biti još i gora. Kad bi se neki naš bend odvažio na ovako ekstreman način napraviti album, naravno na hrvatskom jeziku, s ovakvom produkcijom (Colin Richardson) i jako dobrim zaleđem u svim pogledima, bio bi vjerojatno veći od Hladnog piva i Let 3. A na to ćemo čekati možda 10-20 godina. Da zaostajemo za vitalnim svjetskim undergroundom i da naša ex-yu scena nema dovoljno snažnog ideološkog duha kao što su imali naši prvi punkeri i novovalci, potvrđuje ovaj povratnički album Carcass. Koji je bend na našim prostorima dovoljno snažan da se medijski ubaci u ovakvu glazbeno-lirsku formaciju? Na horizontu se ne nazire nitko približno dovoljno hrabar...

Naslovi: 1.1985, 2.Thrasher's abattoir, 3.Cadaver pouch conveyor system, 4.A congealed clot of blood, 5.The master butcher's apron, 6.Noncompliance to ASTM F 899-12 standard, 7.The granulating dark satanic mills, 8.Unfit for human consumption, 9.316L grade surgical steel, 10.Captive bolt pistol, 11.Mount of execution

ocjena albuma [1-10]: 9

horvi // 26/01/2014

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Policijska ura

MATEJ KRAJNC: Policijska ura (2021)

| 22/01/2021 | horvi |

>> opširnije


cover: 01/2021_01

SVEGA POMALO: 01/2021_01 (2021)

| 22/01/2021 | pedja |

>> opširnije


cover: Quantum Resolution

KEKAL: Quantum Resolution (2020)

| 22/01/2021 | horvi |

>> opširnije


cover: Live in Dublin

POETSKO-MUZIČKA KONTRAKCIJA: Live in Dublin (2019)

| 21/01/2021 | horvi |

>> opširnije


cover: Besame mucho

MATEJ KRAJNC: Besame mucho (2021)

| 21/01/2021 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*