home > mjuzik > Crescent City

kontakt | search |

ANNE LEBARON: Crescent City (Innova Recordings, 2014)

Priča ove dvosatne hiper-opere po libretu Douglas Kearneya raspreda legendarni multikulturni povijesni mit iz 19. stoljeća kada je Marie Laveaux uskrsnula iz svoje grobnice u New Orleansu u vrijeme velike katastrofe koja je poharala grad. Ona se obratila panteonu voodoo bogova i boginjama, u prvom redu božici Loa da pomogne spasiti grad od razorne elementarne nepogode. Nerado su joj priskočili u pomoć pod uvjetom da se pronađe barem samo jedna dobra i poštena osoba između policajaca, medicinskih sestri, zabavljača i ostalih naturaliziranih pridošlica koji su u to doba u velikom broju pristizavali naseljavajući New Orleans. U toj potrazi svi oni su se raspršili po dušama i tijelima stanovništva, a glavni likovi mitološke priče su se utjelovili kroz fizičku viziju božice Loe i groznog Barona Carrefoura koji je pomrsio kolektivnu misiju da pomogne namjerama Marie. Kearney kao scenarist uglavnom se fokusirao na borbu između Carrefoura i Marie koji su postali simboli te katastrofe, a kasnije i legendarni mitološki likovi New Orleansa od milja prozvanog Crescent City prema obliku kifle ili polumjeseca.



Alice Anne LeBaron je rođena 30.V 1953. u Louisiani, studirala je glazbu u Alabami i New Yorku, doktorirala je na Columbia University, a zanimljivo je da se družila s György Ligetijem i studirala nakon svega i korejansku tradicionalnu glazbu u Seulu 1983. godine. No, njezina je specijalnost harfa koju je preparirala poput John Cageovog prepariranog klavira. Napisala je 7 opera od kojih su tek neke objavljene na nosaču zvuka, radila je mnogo i na ezoteričnim tematikama poput obrade Edgar Allan Poe-a u djelu "Devil in the Belfry" (1993) ili realizmom naplavljene literature Gertrude Stein "Is Money Money" (2000) za soprano i gudački orkestar. Napravila je zvučni portret Kazahstana ("Silent Steppe Cantata"), cyborg-operu ("Sucktion", 2008) i vrlo je hvaljena u koralnim djelima ("Floodsongs", 2014). Inače se uglavnom bavi modernom klasičnom glazbom u koju uključuje eksperimente, elektroniku, elemente pop, rock, jazz i world-musica (osobito dalekog istoka). Najpoznatija i najcjenjenija djela su joj "Pope Joan, Transfiguration" (2007), pikantno poigravanje Eurydice kao delta blues pjevačice, te "American Housewife". Od radova za harfu najviše se izdvaja po pionirskom radu "1, 2, 4, 3" (2010) s elektronskim tretmanima, a valja spomenuti i operu "Psyche & Delia" (2014), projekt sa snažnom povjesno-političkom, SF i kulturuloškom potkom nadahnutom otkrićem LSD-a Alberta Hofmanna.
[ Anne LeBaron, concert, 2010 ]

Anne LeBaron, concert, 2010

Sam ovaj megaopsežan zahvat o New Orleansu osim mitološkog koncepta ima i mnogo poveznica s "Gesamtkunstwerk" postavkama Richard Wagnera koji je objedinio univerzalno umjetničko djelo kroz spoj arhitekture, dekorirane scene, pjevanja, instrumentalne glazbe, poezije, drame i plesa. Kritika je "Crescent City" provukla kroz kontekst postmoderne tradicije reorganiziranja opere vrlo blisko radovima Robert Ashleya, Robert Wilsona i naše stare poznanice Meredith Monk, a samo uprizorenje opere svodi se na posvemašnu slobodu na sceni s dramaturški nabijenom tetralnošću, neprestanim akcijama, video projekcijama, svjetlosnim efektima i raznim simultacijama. Premijera je izvedena 2012. u Los Angelesu, a na ovome tonskom zapisu učestvuje 8 mješovitih solo vokalista i kompletan orkestar koji sadrži i rock postavu, te elektronski instrumentarij pod dirigentskom palicom Marc Lowensteina.

Kroz iznimno uzbudljiv scenarij nižu se brojni prizori razdvojeni na dva cd-a. Prvi dio počinje prikazom idiličnog zalaska sunca ("Sunset on a Crescent City"), vjetrićem koji nagovještava orkan ("An I'll wind blows"), te uskrsnućem Marie Laveau ("Marie Laveau emerges from her tomb") i njezinom obraćanju bogovima nakon čega slijedi vrlo zapetljana dramatika popraćena cijelim neobičnim konglomeratom glazbe i vokalnih solo dionica. Drugi cd rekapitulira opći kaos u gradu gdje su svi pomahnitali ne znajući što se to točno dešava u njihovim psihama i glavama kada u njih uđu zazvani bogovi i božice. Na koncu sve okončava katastrofom s presudom u močvari (impresivna skladba "Judgement at the swamp" od 16 i pol minuta), a grande finale dolazi kroz intrigantnu, čak i sarkastično-parodijsku temu "Party at the end of the world".



Fabula jeste doduše veoma razvučena, detaljizirana, na momente i epski zamorna osobito u toj očajničkoj potrazi 'dobre i poštene' osobe, no nikako ne gubi na dinamici sa stalnim neobičnostima, paradoksima, sukobima i vaganjima između dobra i zla u ljudskim karakterima koje je odreda pod svoj patronat uhvatio negativac, strašni Baron Carrefour. Glazbena struktura je šaroliko kontekstualizirana od osnovnih elemenata moderne klasike sve do popa, plesa i teatralno uprizorene elektronike s eksperimentalnim zaglavljem, tako da se u globalu pruža kompletna predstava koja neprekidno spaja prošlost i dobar dio suvremenosti koja i nije tako davno predstavljala avangardu.

"Crescent City" je jedno od onih djela kakva su idealna za emisije "Život glazbe" Đurđe Otržan na 3. programu Radio Zagreba, te strastvene ljubitelje postmoderne. Ima veličanstvenost i grandioznu raskošnost, otkačenost i lucidnost, bajkovitost, metafizičke reference, duhovitost i naposljetku osim zabave, sadrži i snažnu društvenu metaforu u potrazi da dobrotom u okrutnosti današnjeg svijeta.

Naslovi CD1: 1.Sunset on a Crescent City, 2.An I'll wind blows, 3.Marie Laveau emerges from her tomb, 4.The bound ghost, 5.Marie invokes the Loa, 6.Cop discovers Marie's body, 7.Deadly Belle's first turn, 8.The good man's song, 9.Nurses in hospital with Marie, 10.Nurses on helipad, 11.Homesick woman's aria, 12.Carrefour on the move

CD2: 1.Marie and Baron Samedi, 2.Samedi and the cop, 3.Erzulie inhabits deadly Belle, 4.Report from the Marassa Jumeaux, 5.The catastrophe, 6.Judgement at the swamp, 7.Party at the end of the world

ocjena albuma [1-10]: 9

horvi // 06/10/2014

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Filip Fantoni

FILIP FANTONI: Filip Fantoni (2019)

| 12/11/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Upper Structures

PAVLE MILJENOVIĆ: Upper Structures (2019)

| 07/11/2019 | jura |

>> opširnije


cover: Twin Cities / Plava laguna / References, Reflections: Revelations

TREES OF MAINE / CONSECRATION / (THE) LESSER MEN: Twin Cities / Plava laguna / References, Reflections: Revelations (2019)

| 31/10/2019 | pedja |

>> opširnije


cover: Leaving Meaning

SWANS: Leaving Meaning (2019)

| 25/10/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Iz kapetanovog dnevnika

CHUI: Iz kapetanovog dnevnika (2019)

| 21/10/2019 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*