home > mjuzik > Game Of The Antichrist

kontakt | search |

ROBERT MORAN: Game Of The Antichrist (Innova Recordings, 2014)

Za umjetnika Moranovog kova, ovaj peti album na etiketi Innova Recordings bio je veliki zalogaj. Rođen je 1937. godine, studirao je s Apostelom, Beriom i Milhaudom, a rad mu se u posljednjih desetak godina temeljio na post-minimal partiturama i uglavnom sramežljivim romantičnim napjevima. Neke od tih radova komisiono je skladao za crkvu Ground Zero, no nikad nije radio opsežnija djela nalik na mjuzikl ili kao što je ovdje riječ, nalik na oratorij.

Moranov prijatelj Alexander Hermann koji se prihvatio dirigentske palice za korale izjavio je da ga ovaj rad iznimno zaintrigirao s obzirom na Moranovo neiskustvo kod ovakvih složenih zahvata nazvavši ga prastarom misterioznom igrom. Radi se o adaptaciji izuzetno starog religioznog komada "Ludus de Antichristo" iz 12. stoljeća pisanog na latinskom jeziku gdje se proteže kroz radnju religijski konflikt i mogući poraz Antikrista s obzirom na uvjerenja koja su tada vladala u zatucanom i dogmama, te raznim pošastima i bolestima osakaćenih vremena. Moran je djelo formirao u vrlo nezahvalnom obliku oratorija, te bi se moglo pomisliti da će rezultat biti nespretni korak minimaliste s pokušajem revaloriziranja daleke ostavštine na neke protogregorijanske arije i liturgijske mantre (kojih, doduše, ima), te da će odisati dosadom od koje se komotno može zaspati.

Dobrim dijelom, ovaj jednosatni mjuzikl-oratorij i odiše tim šlihom, osobito u prvih 20-tak minuta s mnoštvo vrlo kratkih stavaka u kojima se izmjenjuju osnove cijele radnje. One su neizbježne, ali dovitljivo obogaćene nevinim dječjim zborom i još nekim sitnicama u kojima autor prevazilazi svoju raniju tehniku, poput recimo 'claphands' efekata ili naglog protrčavanja (stampeda) preko pozornice. Usredotočivši se na samu fikciju, poželio je napraviti iskorak iz zacrtanih šablona, a oratorij je, kako kome, vrlo turobna i tjeskobna forma koja više vuče na 'crnu misu', neoptimistički žanr vrlo često korišten kod black metala, te u posljednje vrijeme kod black ambienta i dark-wavea. Da ne pričam uvodnu priču u kojoj Babilonski kralj, rabin, papa i svi njihovi sljedbenici doživljavaju svoja religijska i politička uvjerenja, anđela dobročinitelja i još nekoliko uzajamno povezanih scena u kojima je neprestano povezana vokalno-glazbena kolaboracija, glavni zaplet se počinje odvijati imaginarnom pojavom 'nečastivog' tek u 11. po redu temi "Scene 4 - The antichrist summons a musician" s pojavom nevjerojatno zabavnog jazz-klavira i alarmantnih alpskih rogova. A za to treba proći skoro dobrih 25 minuta uronjenih u latinske arije što je inače velika teškoća bez obzira na vrhunsku vokalnu izvedbu uz minornu glazbenu pratnju.

Tak nakon dolaska glavnog aktera Antikrista, radnja počinje bivati zanimljivija, otprilike isto kao i u filmovima sa sličnim tematikama. Autor je pokušao sabiti tu srž u što jednostavniji oblik zadržavajući se na oratoriju i nekom vapaju iz prošlosti, no mogao je sve daleko bolje uobličiti. Ipak njegova reputacija poniznog i sramežljivog kompozitora za crkve mu to ne dozvoljava. Ostao je u svojim okvirima bogobojaznosti tek se rijetko poigravši suvremenijim načelima, dok je u onom daleko konkretnijem, drugom dijelu bacio karte na insinuacije s Bachovim fugama, crkvenim orguljama, gordim muškim kanonima ("Scene 5 - Enoch and Elias"), spomenutim 'clean' dječjim vokalima ("Finale - Banishment of the antichrist") i ubjedljivo najboljem komadu "Within a day" od čak 22 i pol minute gdje se bavi konkretnom glazbom, odnosno onime što mu i najbolje pristaje. Tu je prožeo ambient, eksperiment, različite samplove (šumovi, žubor vode, fučkanje, tonske manipulacije), potom činele, duhačke instrumente, struganja po gitarskim i violinskim žicama, de-kompozicijske pasaže i avangardno odšetao u potragu za paralelnim svjetovima na daleko slojevitiji i pristupačniji način s obzirom na epohu u kojoj živi.

Onaj prvi dio albuma bez obzira koliko god bio potaknut evociranjem i idejnim adaptacijama o 'grandioznom djelu' ipak nije relevantno dočarao s potrebnom strašću. Mnogo toga mu je izbjeglo iz nadzora upravo zbog fokusiranosti na oratorij sheme u kojima je dosta plitak i razumljivo kratak, ali je unatoč svega vrlo dosadan. Daleko je bolji kada eksperimentira i traži nove puteve za izražavanje. No, bez osnovnog dijela, onog prvog, ovaj album nikako ne bi bio ono što on jeste.

A to je gothic-apokalipsa. Nešto je uspio, ali mnogo toga nije. Tek samo osrednje djelo koje bi trebalo puno bolje dorađivati s detaljima i jasnijim figurama.

Naslovi: 1.Prologue, 2.Scene 1 - The Babylonian king and followers arrive, 3.The rabbi and followers appear before the Pope, 4.The Pope (emperor) and Christian arrive, 5.Children's chorus 1 - salve domine, 6.Scene 2 - A violent religious and political argument, 7.The angel of God appears, 8.The angel vanishes, 9.Scene 3 - Appearance of the antichrist, 10.Christians and Babylonians greet the antichrist as savior, 11.Scene 4 - The antichrist summons a musician, 12.The world is frozen, 13.Sanguine patrie, 14.Children's chorus 2 - Stampede, 15.Scene 5 - Enoch and Elias, 16.Finale - Banishment of the antichrist, 17.Within a Day

ocjena albuma [1-10]: 7

horvi // 06/11/2014

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Filip Fantoni

FILIP FANTONI: Filip Fantoni (2019)

| 12/11/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Upper Structures

PAVLE MILJENOVIĆ: Upper Structures (2019)

| 07/11/2019 | jura |

>> opširnije


cover: Twin Cities / Plava laguna / References, Reflections: Revelations

TREES OF MAINE / CONSECRATION / (THE) LESSER MEN: Twin Cities / Plava laguna / References, Reflections: Revelations (2019)

| 31/10/2019 | pedja |

>> opširnije


cover: Leaving Meaning

SWANS: Leaving Meaning (2019)

| 25/10/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Iz kapetanovog dnevnika

CHUI: Iz kapetanovog dnevnika (2019)

| 21/10/2019 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*