home > mjuzik > Diskografija 1981-1987

kontakt | search |

ELEKTRIČNI ORGAZAM: Diskografija 1981-1987 (Jugoton, 1981)

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Električni orgazam (1981, Jugoton)

Epohalna kompilacija "Paket aranžman" zajedno s Idolima i Šarlo Akrobatom izbacila je Električni orgazam kao rodonačelnike new wavea beogradske scene samo nakon tri objavljene pjesme ("Krokodili dolaze", "Vi" i "Zlatni papagaj"). Kritika i mediji su gromoglasno popratili ovaj kompilacijski rad koji je postao prvorazrednom komercijalnom senzacijom tako da su brojni evropski rock kritičari ostali začuđeni činjenicom da su punk, ska i new wave najkomercijalniji glazbeni proizvod u jednoj komunističkoj Jugoslaviji.
Debi album Električni orgazam objavljuje u proljeće 1981. najavivši ga odličnim singlom "Konobar / I've got a feeling (Lennon / McCartney)" koji je dočaravao ekspresivni bunt banda. Cijeli niz odličnih metafora i insinuacija kroz pjesme "Krokodili dolaze", "Električni orgazam", "Voda u moru", "Infekcija", te angažirani punokrvni punk new wave komad "Vi" nabrušen socijalnim i političkim nepravdama ("…pođite ovim sivilom, gledajte ljudska lica, možda će te se setiti prošlosti, vi što vas vuku mrtve reke života, stanite, zar još uvek niste dovoljno sami…"), spadaju u najviši domet ondašnje yu rock produkcije. "Pojmove ne povezujem" kroz individualnu Giletovu (Srđan Gojković - gitara, vokal) fobiju razmatra svjetonazor osobe koja je zatvorena u sistem iz kojeg ne može i ne smije van, a svoj pravi oblik će dobiti u mnogim kompozicijama narednog albuma "Lišće prekriva Lisabon". Pravi dragulj albuma je posljednja kompozicija "Nebo" (tekst Đ. Otašević) u kojoj do izražaja dolazi potpuni kreativni duh banda - čvrsta rock forma s odličnim atmosferama i klavijaturskim improvizacijama Ljubomira Đukića. Drugu gitaru je svirao Ljubomir Jovanović, bas petnaestogodišnja Marina Vulić, a bubnjeve Mango (u to vrijeme član neafirmiranog sastava I).
Album je u ono vrijeme dobio vrlo kontraverzne kritike - od najboljih mogućih pohvala do totalno oprečnih i opozicijskih stavova kojima su navodno "potkopavali" socijalistički sistem. Unatoč velikoj medijskoj pompi koju su uzrokovali, album je na tržištu prošao daleko slabije od Azre, Idola, Filma i Prljavog kazališta, tako da im je popularnost bila relativno marginalizirana, u rangu Stidljive ljubičice, Parafa ili Pekinške patke.
[  ]

Band je nastupio na trijumfalnom i prestižnom Zagrebačkom bijenalu u proljeće 1981. zajedno s Haustorom, Šarlo Akrobatom i Labaratorijom zvuka, te specijalnim gostima iz Engleske - Classics Nouveaux i Gang Of Four. Zahvaljujući ovome nastupu band je stekao ogromno poštovanje i dugovječni kultni status.
Ovaj debi album se po kritičarima magazina Rock pronašao na listi najboljih yu rock albuma svih vremena.
U jesen objavljuju mini LP "Waršava 81" sa snimkom koncerta iz Poljske. Bio je to odličan scenski i zvučni performans koji je objavljen u ograničenom tiražu i imaju ga samo pojedini rock kritičari i ljudi iz tadašnjih medija. Album je bio predstavljen u emisiji "Jugoton ekspress".

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Lišće prekriva Lisabon (1982, Jugoton)

Pomaknuti koncept albuma i njegovu neobičnu fikciju uočljivo je predočio omot (Grofova majica i narančasto staklene oči) i svih 17 kompozicija koje u naslovu imaju samo jednu riječ. To su pjesme koje imaju vrlo malo stihova i govore o mnogim individualnim stvarima koje su tih godina opsjedale Gileta. Obilje psihodelije (pjesme "Žuto", "Nezgodno", "Ona"), odličnih zvukova i melodija klavijatura, mnogobrojnih produkcijskih efekata, povremenih izleta u sumanuto ludilo na pragu The Birthday Party ("Sam", "Glave", "Podstanar"), perverzije na pragu pedofilije i uvrnutog erotizma ("Devojke"), prolaznosti života ("Leptir" - odlične improvizacije), nedokučivih trenutaka ("Četvoro") ili ekspresivne opsesije putovanjima kroz i pomoću tko zna čega ("Afrika"). Na albumu se nalazi i odlična obrada "Alabama" (Kurt Weil / Bertol Brecht), te dva velika hita "Dokolica" i "Odelo" koji su objavljeni kao singlovi. Ovaj drugi je suicidalna priča o osobi koja uporno traži svoj identitet kroz vrlo domišljatu Giletovu sofisticiranost. Punk, new wave i tipičan zvuk koji su imali na prvijencu ovdje se pretvorio u daleko rafiniraniji zvuk kombinacija odmjerenih i sporijih taktova s brzim rock ritmovima i gotovo eksperimentalnim dionicama na pragu hard corea, a jedine kompozicije koje imaju dodirnih glazbenih trenutaka s prvijenca su "Dokolica", "Pođimo" i "Razgovori".
Iz banda je otišla Marina, dok Mango nije bio stalnim članom. Zamijenili su ih Goran Čavajda - Čavke (bubnjevi) i Grof (bas). Album je snimljen u Ljubljani (studio Tivoli) u produkciji Toni Jurija.
Kritike su bile veoma podijeljene kao i publika; ili ih se štovalo kao kult ili ih se mrzilo zbog bizarnosti izraza koji je širokoj publici bio potpuno nerazumljiv. Album je tek nakon upliva Električnog orgazma u srednjestrujaški rock u vrijeme albuma "Distorzija" počeo dobivati legendarni status kao najbolje ostvarenje banda. Također je uvršten u izbor najboljih yu rock albuma svih vremena po mišljenju kritičara.

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Les Chansones Populaires (1983, Jugoton)

Treći album je iznenadio rock'n'roll konceptom šezdesetih i sedamdesetih, potpunim odmakom od new wavea i činjenicom da je sastavljen od obrada poznatih pjesama Grand Funk ("Locomotion"), The Rolling Stones ("Citadel"), T.Rex ("Metal guru"), The Velvet Underground ("I'm waiting for the man"), David Bowie ("The man who sold the world"), The Beatles ("Being for the benefit of mr.Kite"), The Doors ("When the music over") i Elvis Presley ("Blue moon"). Obradama Električni orgazam gotovo ništa nije dodao niti oduzeo, (izuzev drugačije verzije V.Underground i The Beatles koje su prilagođene zvuku albuma, nemaju originalnu strukturu, već obilje improvizacija i rock finesa) tako da je stvorio priličnu stagnacijsku sliku banda koji nema ideje kamo dalje nakon dva sjajna albuma. Jedina interesantna stvar je prepolovljena Bowieva obrada koja se nastavlja u trajanju od svega jedne minute s druge strane ploče (zašto?!). No, upravo ovaj album se pokazao važnom prekretnicom u radu jer je singl "Locomotion" postao njihovim prvim velikim jugoslavenskim hitom koji se ravnopravno vrtio i u diskotekama zajedno s hitovima Prljavog kazališta ("Sve je lako kad si mlad"), Bijelog dugmeta ("Zašto me ne podnosi tvoj tata" i "U vrijeme otkazanih letova"), Idola ("Čokolada"), Filma ("Boje su u nama" i "Ti zračiš zrake kroz zrak"), David Bowiea ("Let's dance", "China girl"), The Clash ("Should I stay or should I go" i "Rock the casbah") ili The Rolling Stones ("Undercover of the night"). Važno je spomenuti da je te godine rock bio iznimno komercijalan na jugoslavenskom tržištu, te da su spomenuti domaći izvođači uz Parni valjak, Riblju čorbu, Oliver Mandića, Divlje jagode, Zanu, U škripcu … imali tiraže koji su se brojali u stotinama tisuća prodanih albuma, dok je Danijel ostvario nedostižnih milijun prodanih albuma "Bio sam naivan" (s evrovizijskim hitom "Džuli"). To je bio jasan znak Giletu da od dosadašnjeg tvrdog underground zvuka ne može živjeti jer mu status kultnog banda nije donio puno materijalne koristi.
Umjesto Čavketa bubnjeve je svirao Ivan Piko Stančić. Ploča je ponovno snimana u Tivoliju u produkciji Toni Jurija.
[  ]

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Kako bubanj kaže (1984, Jugoton)

U fazi ogromne komercijalne (i nezapamćene) jugoslavenske popularnosti rocka kada su obični demo bandovi prodavali i po 30 tisuća ploča, Gile je tražio dobitnu kombinaciju za pun tržišni pogodak. U ponovno novoj formaciji s Čavketom na bubnjevima, Orgazam sredinom ožujka 1984. objavljuje četvrti album "Kako bubanj kaže" s jasnim i nesofisticiranim tekstovima koji govore o ljubavi i zabavi kroz jednostavne rock pjesme koje više nisu imale nikakav dotadašnji alternativni zvuk. Ovime albumom započinje nova faza u stvaralaštvu banda koja je najavljena prethodnim cover albumom "Les Chansones Populaires". U prvi plan izbile su pitke i naivne melodije na natruhama rocka šezdesetih uz obilatu pripomoć elektronske produkcije, a bilo je i izleta u funky disco (odličan instrumentalni rad u pjesmi "Ja želim promene / baby, baby, baby, baby") pod očiglednim utjecajima The Clash radova s albuma "Sandinista" i "Combat Rock", te groznice subotnjih izlazaka u diskoteke. U to vrijeme Giletova cura je bila Dubravka Marković koja je vodila "Hit meseca" na beogradskoj TV, tako da je i to jedan od bitnih razloga i utjecaja što je Gile ovako osmislio novi zvučni image banda. Album ima i lagane balade ("Pričam o tebi", "Volim te") što je bilo potpuno potisnuto na prijašnjim radovima. Najfiniji radovi su "Fras u šupi" gdje je kroz psihodeličnu atmosferu i lagani slow - down plesni tempo dočarana atmosfera tuluma na kojem vodeću riječ igraju stimulansi, te ganja opsesija u pjesmi "Skamenjen" koja je kroz reggae ritam, dubove i psihodelične klavijature opisala Giletov trans kada ga je joint opalio tako jako da se nije mogao ustati (vjerojatno negdje u planinama jer spominje kamenu dolinu). Prethodno spomenuta, "Fras u šupi" je bila prva preslika utjecaja gothic rocka pod utjecajima The Cure na ovim prostorima. U pjesmi "Beograd" susreću se jasni utjecaji EKV, a u "Volim te" očigledni utjecaji The Rolling Stones različitih laganica (posebno "Waiting for a friend"), tako da je u cjelokupnom dojmu band izgubio svoj prepoznatljivi stil - brze i nabrušene rock kompozicije sa gnjevnim tekstovima i bizarnim svjetonazorom.
Kao singl izabrana je pjesma "Kako bubanj kaže", vesela i zabavna rock'n'roll kompozicija koja će kumovati nastanku cijelog vala revival rocka - od Đavola, Psihomodo popa, kasnije i Majki, Kojota, Marodera… Pjesma je uz "Klinci traže zabavu" najrockerskiji dio glazbenih obrazaca albuma i postala je veliki hit, tako da je Električni orgazam u posljednji trenutak uhvatio priključak ka komercijalnom valu svih bandova koji su počeli kao pioniri new wave u Jugoslaviji. Premda nisu dobili suviše pozitivnih kritika zbog mnoštva retrogradnog pristupa, publika je po prvi puta vrlo dobro prihvatila album koji im je donio sasvim pristojan tiraž.

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Distorzija (1986, Jugoton)

Ovdje počinje prava zabavna rock faza Električnog orgazam pod utjecajima retrogradnog stila kojim su stekli potpunu jugoslavensku popularnost. Prljavo kazalište (prvi album iz 1979.) i Partibrejkersi (1984., također prvi album) su bili prvi koji su napravili takve albume koji su ostali u velikoj margini tih godina, dok je Orgazam na temelju stečene reputacije i popularnosti zahvaljujući singlovima "Locomotion" i "Kako bubanj kaže" slobodno prošarao istim terenom koji se pokazao punim komercijalnim pogotkom. Hitovi "Ja sam težak ko' konj", "Debela devojka" i "Ja ne postojim" su omogućili bandu izvrstan tiraž, počele su ih vrtjeti i konzervativne lokalne radio stanice, te su postali po prvi puta opće prihvaćen rock band rame uz rame Riblje čorbe, Bijelog dugmeta, bajaginih instruktora ili EKV. Ovdje je nestao sav dotadašnji psihodelični šarm koji su imali na prethodnim albumima, dok je onaj alternativni već odavno odmaglio u zaborav. "Distorzija" je čista rock'n'roll ploča u kojoj je naglašena zabava uz primjese rockabillya ("Vudu bluz","Vidim svoj lik"), hillbillya (kratki instrumental "Horor bugi") i mnoštvo čvrstih rock obrazaca Stonesa, Chuck Berrya, The Beatles, Bowievih rock faza iz sedamdesetih ("Lui Lui", "Svaka nova noć", "Ša la la", "Hej ti"), dok je "Kapetan Esid" lagani ljubavni rock sentiš na očiglednim temeljima već spomenutih izvođača.
Iz banda je netragom nestao atmosferičar Ljubomir Đukić koji se svojim klavijaturskim egzibicijama izgleda više nije uklapao u profil retrogradnog rock banda kakav je gurao Gile.

ELEKTRIČNI ORGAZAM - Braćo i sestre (1987, Jugoton)

Ono što Giletu nije pošlo za rukom u fazi najveće kreativnosti banda s Ljubomirom Jovanovićem vrlo domišljato je iskoristio kao poligon za novi i drukčiji proboj uz rock'n'roll zabavu na ovom albumu uživo, snimljenom u Kulušiću 17., 18. i 19. listopada 1987. Film je objavio svoj epohalni "Uživo u Kulušiću", EKV je također imalo vrlo važan album iz Kulušića, Riblja čorba je objavila "U ime naroda", Azra trostruki "Ravno do dna", Disciplina kičme "Najlepši hitovi uživo", Leb i sol "Akustičnu traumu", Buldožer "Ako ste slobodni večeras", Parni valjak je imao dvostruki album uživo, Lačni Franc svoj live zapis… dok je Orgazam čekao svoju šansu za sličan projekt jer je njihov mini LP "Waršava 81" slojevitog sadržaja prošao neprimjećeno zbog ograničenog tiraža.
Koncert otvara Dražen Vrdoljak s najavom "…braćo i sestre… Švaba, Čavke, Banana, Gile…Električni orgazam…" prizivajući u sjećanje sjajan zapis Filma iz istog prostora prije šest godina. Gile je ovdje prošarao najkomercijalnijim fazama banda s repertoarom koji je činio draž njihovog novog rock and roll imagea - "Svaka nova noć", "Debela devojka", "Klinci traže zabavu", "Kako bubanj kaže", "Locomotion", "Ne postojim", Ja sam težak kao konj", dok je iz one prve i najbolje faze odsvirano tek par brojeva - "Nebo", "Pođimo", "Konobar" i "Krokodili dolaze" u koju je kao medley ubačena i obrada "When the music's over" (The Doors").
S albuma je skinuta obrada "Bejbe, ti nisi tu" ("Out of time", The Rolling Stones) koja je odjeknula bombastično u svim medijima i postala nacionalnim rock hitom koji se vrtio na svim radio stanicama (pa čak i u emisijama tipa "Želje, čestitke i pozdravi") uz Jasnu Zlokić, Nedu Ukraden, Magazin i Nove fosile. No, Električni orgazam je uz sve komercijalne pridjeve koje je dobio i dalje relevantno održavao svoj r'n'r status za razliku od brojnih imena iz plejade new wavea koja su skrenula u čisto marketinško poslovanje (poput Prljavog kazališta, Zane, Filma, Massima ili Aerodroma).

horvi // 01/02/2004

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Upstarts and Heretics

THE MISTAKES: Upstarts and Heretics (2019)

| 15/01/2020 | horvi |

>> opširnije


cover: Do neboto zamok

PMG KOLEKTIV: Do neboto zamok (2019)

| 14/01/2020 | horvi |

>> opširnije


cover: Ästräl Säbbäth

VERDUN: Ästräl Säbbäth (2019)

| 02/01/2020 | horvi |

>> opširnije


cover: Neizdadeni: mladost i odbrana

PIKOLOMINI: Neizdadeni: mladost i odbrana (2019)

| 30/12/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Plafon / Bronca / Euforija

KANDŽIJA / LES / BUČ KESIDI: Plafon / Bronca / Euforija (2019)

| 27/12/2019 | pedja |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*