home > mjuzik > kako je propao krankenHaus?! greatest misses '95-'98

kontakt | search |

KRANKENHAUS: kako je propao krankenHaus?! greatest misses '95-'98 (greencajg records, 1999)

Konfuzna zbrka hrvatskih izvođača nastala nakon internacionalnog uspjeha Overflow navela je mnoge bandove da svoje pjesme skladaju na engleskom, talijanskom, njemačkom i ostalim jezicima koji bi možda imali nekakvo komercijalno uporište za kakav-takav plasman na Zapadu. U tome su uspjeli samo rijetki - slovenci Laibach, Borghesia, Miladojka, Demolition Group ili tek toliko - koliko u Hrvata Zona Industriale, The Spoons, Touch Friction, Regoč, te donekle Anesthesia, Messerschmitt, Sexa, Don't, Gone Bald… dok o pokušajima Hard Time, Jacky Kill The Bitch, Phantasmagorie i gomile ostalih ne treba ozbiljno govoriti. Bez omalovažavanja nečijeg rada, u situaciji kada od 4 milijuna Hrvata nosač zvuka kupi tek nekoliko stotina ljudi (ponekad i manje), pjesme na engleskom jeziku su bile mač s dvije oštrice - tupom, zahrđalom i onom svjetlom, britkom i oštrom. Manje - više su daleko bolje prolazili svi oni koji su imali tekstove na domaćem jeziku i puno dobre sreće (Majke, Let 3, Zadruga, Hladno pivo, Pipsi, Kojoti, Legen, Why stakla…)
[  ]

Krankenhaus su za svoj oproštaj objavili vjerodostojni materijal sa svojih najboljih koncerata (Gjalski Zabok '96 i '97, te Bkd i Rogoz Vž '95) koje su uspjeli zapisati na nosač zvuka, te su prikaz obogatili i s nekoliko studijskih i demo snimaka. Band je na kompilaciji prikazao tri osnovne faze - u prvoj su prevladavali tekstovi na engleskom jeziku koje je pjevao "Lažni" u smjesi rocka, punka i new wavea osamdesetih, u drugoj i najoriginalnijoj fazi su zastupljeni tekstovi na hrvatskom jeziku uz daleko slojevitiju glazbu podebljanu duhačima i violinom, dok u trećoj, posljednjoj fazi glavnim vokalom postaje Ana čime se band pretvara u domaću inačicu brit - popa.
Radi se o mnogim pijanim situacijama iz prve i druge faze koje je band izražavao kroz svoje isključivo autorske pjesme. Ima odličnih pjesama, kao npr. "Exsast. Extano" s neobičnom smjesom espagnol glazbe (kastanjete, maracas, zvonca) i nekoliko breakova, "Etida", vrlo dobar instrumental pod jasnim utjecajima Haustora (pogotovo singla "Majmuni i mjesec"), sa vrlo zvrkastim i otkačenim zvucima klarineta, nevjerojatno dobra tekstualno - glazbena atmosfera u pjesmi "Riječi" (spoj Velveta i Nick Cavea ) gdje do izražaja dolazi vrlo sugestivan tekst "ja ću krepat ako ne znam da ću trajat barem vječno/ volim čuvat misli svoje / ne želim da tebe gledam / možeš željet, možeš htjeti / imati me ipak nećeš - istina je ovih riječi" (valjda) - to je tak uvjerljivo izrečeno da se smrzneš . Nekaj neverovatno. Odlično. Fenomenalno. To je trebao biti hit. Valjda se netko bude sjetio ovoga, ovo je nevjerojatno veliki kreativni potencijal kao i odlična obrada narodne pjesme "Zvira voda" na tragovima ambijenta albuma "Treći svijet" Haustora koja, ne znam zbog čega nije objavljena u cijelosti.
[  ]

"Razgovarali smo pjesmom" je vrlo dirljiva ekspresivna ispovijed na tragovima Swansa, Cohena i Cavea koja je improvizirana na licu mjesta prilikom nastupa u Gjalskom '96 - "Nema riječi koje znače ono što mi značiš ti / ljubavi… tih dana džepova punih mrvica duhana sa tugom pod rukom, sa tugom u očima hodali smo gradom koji nema nikoga… pjevala si ljubavi aaaaaa… a ja sam tebi pjevao aaaaa… razgovarali smo pjesmom / i kad nemaš kaj za reći, nema riječi koje mogu opisati osjećaj…". Posljednjih desetak pjesama je iz posljednje faze s pjevačicom Anom. Obrađena su dva velika hita "Ona se budi" (Šarlo akrobata, 1981.) i "Shout" (Tears For Fears, 1984) koji ništa nisu izgubili u njihovoj verziji, dok su ostale kompozicije autorske. "Jači od tebe", "Duh", "Opet" prizivaju čvrsti gitarski rock zvuk šezdesetih s konotacijama brit popa (The Stone Roses, The Charlatans…) i minimalističke Velvet nadogradnje, "Žarulje dub" i "Smiley" su laganice na pragu popa s mješavinom blues gitarističkih manira u kojima ima obilje vrlo dobrih improvizacija (pljeskanje, gitarske, bubnjarske, vokalne solaže), dok se "Noć" temelji na reggae / ska tradiciji starog new wavea osamdesetih s vrlo efektnim melodijskim dionicama usne harmonike. No, ova posljednja faza osim što je Krankenhaus predstavila u odličnoj studijskoj produkciji i profesionalnom izdanju, izgubila je svoj šarm i karizmu banda kakvu je imao s bivšim pjevačem "Lažnim" koji je upravo zbog svojih neočekivanih vokalnih eskapada i ekshibicija davao eksperimentalni pečat čitavom projektu. Ovdje se band približio mainstreamu i bio na pragu izlaska iz lokalnog varaždinskog kruga, no zbog raznih okolnosti band se 1998. raspada.

Iste godine u izdanju HGU na kompilaciji "Halter - Hrvatska alternativna rock scena" uz Brujače, Jacky Kill The Bitch, Kojote, Let 3, Malehookers, Mone, Nopling, OBAD, Patarene i Svadbas, objavljena je njihova kompozicija "Betty Blue", no Krankenhaus su već prestali s radom tako da je ovaj iznenadni proboj kroz ovako značajnu kompilaciju bio u stvari samo posljednji pozdrav velikog sastava koji je svoj životni vijek proživio u margini. Šteta. Jer tek tada su mnogi ljudi po prvi puta čuli za njih.

horvi // 20/04/2003

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Zebra

ŠIZA: Zebra (2024)

| 27/03/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Jugoslavija 1941​-​1945

BRANDKOMMANDO: Jugoslavija 1941​-​1945 (2024)

| 27/03/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


cover: Disgraced Emanations From A Tranquil State

APPARITION: Disgraced Emanations From A Tranquil State (2024)

| 26/03/2024 | marko šiljeg |

>> opširnije


cover: Levitate

GHLOW: Levitate (2024)

| 25/03/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Time to Breathe

SM4LLPOX: Time to Breathe (2024)

| 24/03/2024 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*