home > koncert > BEYOND CREATION, VIRVUM @ Skwhat, Sisak, 23/06/2017

kontakt | search |

BEYOND CREATION, VIRVUM @ Skwhat, Sisak, 23/06/2017

Technical death metal. Što je to? Prosječni ljubitelji glazbe čiji su afiniteti donekle definirani sežući dalje od onoga što zateknu da se vrti na radiju znaju nabrojati jedva tri death metal benda. S druge strane, prosječni čovjek koji između ostalog ljubi i death metal može se sjetiti tri technical benda misleći da je Death jedan od njih, a ostala je dva poslušao možda jednom u životu na preskokce. I nakon toga vjerojatno ustvrdio da se radi o napornom, bezdušnom i samosvršnom izdrkavanju po instrumentima te tehničkom snobizmu onih koji ne znaju skladati jednostavnu i pamtivu pjesmu. Međutim, ako se prihvati da za uživanje u catchy glazbi postoje puno zahvalniji pravci od death metala i odustane od fiks ideje da DM pjesma mora brzo ući u uho, onda postoji solidna šansa da otvorite dušu i srce zvucima technical death metala: ekstremno žestokim, ali šarolikim...kaotičnim, ali kirurški preciznim. To je muzika u kojoj je užitak uvijek iznova otkrivati nove detalje u nepredvidivoj erupciji dionica, a ne se zadovoljavati sa ziheraškim riffovima serviranim na zvučnom pladnju. U takvoj glazbi ne postoje hitovi koje vrtite na repeat i fileri koje preskačete, nego nastojite od početka do kraja albuma uploviti u bujicu samoobnavljajućih progresija hipersoničnog clustera. Rezultat je dakako neprekidni niz multiplih eargazama. Nakon njih ne znate gdje ste, ni kako se zovete, ali se osjećate prokleto maestralno dobro. Baš kao nakon divljeg i maštovitog seksa.

Većina ljudi kojima nije strana paradigma uživanja u glazbi bez standardnih uporišta u kiticama i refrenima, vjerojatno će radije potražiti slušnu avanturu u lutanju raznim progressive i experimental pravcima ili pak u klasici ili jazzu. Ipak, technical death metal vrlo sličnu razinu satisfakcije omogućuje u okvirima glazbe nabijene mrvilačkom žestinom, energijom i grooveom, pa pritom niste zauzdani tihom i sterilnom komorno-sjedilačkom atmosferom, već možete zvučni spektakl obogatiti i svojim partijanerskim angažmanom. Techical death metal u tom smislu pruža (barem potpisniku ovih redaka) prvorazrednu trijadu žestine zvučnog podražaja, tehničko-kreativne kvalitete i dobre zabave.

Nažalost, fanovi tech deatha su u općoj muzičkoj populaciji rijetka pojava. Toliko rijetka da egzistiraju na marginama scene koja je i inače u globalu neusporedivo mala u odnosu na razne stadionske i velikodvoranske atrakcije. Tako će jedni Cannibal Corpse koji posljednjih 10 diskografskih godina recikliraju sami sebe izazvati gušenje šestotinjak ljudi u prekrcanom Vintageu, a koncert Virvuma i Beyond Creationa biti šutnut u neku šumicu malo više od grada. I to ne Zagreba, nego Siska. A u toj šumici nalazi se vrlo pitoreskni klub mladih pod nazivom Skwhat. Okupit će se tamo 80-ak ljudi. Ipak, među njima će se osim Siščana naći Zagrepčani, Varaždinci, Šibenčani, pa čak i Mađar sa Slovačkom adresom. Upravo je ovaj potonji na FB-eventu naletio na moj upit za prijevoz te me odbacio autom od Zagreba do Siska bez traženja troškova za bengu. Našlo se u tom društvancu i raznih lokalnih pankera i drugih duša s rubnim interesom za metal, ali eto, ipak je petak, ljeto je stiglo u grad, malo što se tu inače događa, pa zašto ne svratiti do Skwhata na žurku. A bogami je žurka dobro počela. Ništa preekstravagantno, ali već se na zidiću ispred kluba dalo naslutiti da će večer teći u ležernom i jednostavnom tonu bez nafuranosti i snobizma inače jako svojstvenih ekipi sklonoj svirački zahtjevnijoj muzici.

I tako večer teče lagano i fino, a na pozornicu napokon stiže Virvum. Ovi Švicarci su nam pokazali jednu finiju varijantu tech deatha gdje se pjesme ne grade nužno na pomahnitalim blastbeatovima i nakrcavanju perverznih sweep pickinga, već i često odlaze u protočnije melodije, akustične pasaže te prevladavanje mid tempa, ali niti u jednom trenutku ne zalazeći u rudimentarne banalije kojima je death metal inače prezasićen. Često se igraju i s odd signatures ritmovima, a u jednoj pjesmi se pojavljuje i clean vokal. Sve ovo znači da bi im buduće tendencije mogle krenuti i u smjeru progressive death metala na tragu onoga kako Hannes Grossmann putem solo projekta stil svojeg bivšeg benda Necrophagist pokušava primiriti poigravajući se sa progresivnim pasažama u rangu ranog Cynica. Daleko od toga da je to loš smjer razvoja, ali čemu kvariti već postignutu razinu specifičnosti. Osim toga, u postojećim okvirima svojeg za sada jedinog albuma "Illuminance", Virvum pokazuje da tech death još uvijek ima šanse da njime ne izdominiraju razne generičke tvorevine i hipsterske tendencije koje su već pojele djent i deathcore.
[ virvum ]

virvum   © karlo krešimir kaštelan

[ virvum ]

virvum   © karlo krešimir kaštelan

Uživo su naravno svirali sve isto kao na snimci, uz razliku što zvuk u Skwhatu nije bio dovoljno jasan da svi detalji dođu do izražaja što je za ovakvu muziku od ključne važnosti. Članovi benda su također djelovali vrlo nepretenciozno i zadovoljno ljudstvom iako isto nije pokazivalo neke značanije znakove plesne podrške, ali se također nisu držali kao kurci u grudi snijega. Rekoh vam već da je ekipa bila skroz opuštena i zajebantski nastrojena bez tendencija da svoju poziciju na podiju napuhano smatra "no trespassing" zonom.
[ virvum ]

virvum   © karlo krešimir kaštelan

[ virvum ]

virvum   © karlo krešimir kaštelan

Na malo jačem nivou prisnosti i u većem broju ekipa je nastavila zabavljati se tijekom kanađana Beyond Creation. Njihov stil također ima specifičnu notu, iako je u pravilu nešto brži od Virvuma i sadrži mnogo više virtuoznih bravura na bas gitari. Točnije, u njihovoj muzici gitare i vokali maltene drže ritam solažama na basu i bubnju. Nema pjesme gdje basist ne zasipne uši auditorija barem jednom solažom na basu uz pomoć raznih efekata. Pritom zadržava onaj blagi "cool, dude" osmijeh koji mu je postao prirođen nakon što je ispušio šleper trave družeći se 6 sati (svako)dnevno sa svojim basom. Bubnjar na sporijim i gitarski protočnijim dijelovima pokazuje zavidnu razinu maštovitosti. Kad netko uspije mahnito izubijati boga u svakom elementu i činelici koja mu se nađe na putu, a da pritom ne izgubi i groove i ne forsa se zvučati kao podivljala drobilica za kamenolom, to se onda naziva vrhunskim sviranjem.
[ beyond creation ]

beyond creation   © karlo krešimir kaštelan

[ beyond creation ]

beyond creation   © karlo krešimir kaštelan

U publici je veselje jačalo svakom novom serijom tehničkih bravura, benganje je postalo nešto učestalije, pao je i pokoji stage diving ili kakav blaži pogo. Ništa preekscentrično se nije dogodilo, ali sve je nekako izgledalo baš kako treba biti. Niti jedan pokret viška, niti jedan osmijeh manjka. Kao da ne bi valjalo da je bilo "bolje". Bio je zatražen čak i bis koji je ispunjen.
[ beyond creation ]

beyond creation   © karlo krešimir kaštelan

[ beyond creation ]

beyond creation   © karlo krešimir kaštelan

U postkoncertnim trenutcima bendovi su se stopili s publikom i nastavili se družiti za šankom. Da li se poklopilo da su publika i bendovi jednako opušteni i prizemljeni ili su takve osobine jednih poticale iste kod drugih, teško je razgraničiti. Možemo samo poželjeti da Virvum i Beyond Creation takvim ljudima i ostanu te da pruže raji na ostatku turneje beyond Croatia još ovakvih eargazmičnih iskustava. Nadajmo se samo uz bolje namješteni zvuk s bine, jer realno je koncert jedino u tom aspektu podbacio. Čak nije ni bilo ni onog gorkog osjećaja "joj da je barem više ljudi, bilo bi bolje", iako u Skwhatu nedvojbeno pamtim mnogo raskalašeniju atmosferu s više ljudi, kao npr. 2008. kada je svirao Kultur Shock. No, od jedne večeri posvećene marginalnom muzičkom pravcu na marginama države teško možemo poželjeti više. Volio bih naravno da tech death bendovi češće dolaze u naše krajeve, ali s obzirom da je cirkulacija istih po Evropi vrlo minorna, bojim se da ćemo se u najboljem slučaju moći zadovoljiti s jednim u dvije godine. Zato je dobro da smo se na ovome svi zabavili kako valja.
[ beyond creation ]

beyond creation   © karlo krešimir kaštelan

ognjen bašić // 29/06/2017

> vidi sve fotke // see all photos


PS: Metal Jacket Magazine, hvala za fotke!
Share    

> koncert [last wanz]

cover: Noflipe, Martin Ladika @ Dva Osam, 21/03/2023

Noflipe, Martin Ladika @ Dva Osam, 21/03/2023

| 28/03/2024 | ujak stanley |

>> opširnije


cover: KING UBU + JEMBRELA, 24/03/2024, Močvara, Zagreb

KING UBU + JEMBRELA, 24/03/2024, Močvara, Zagreb

| 26/03/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Veja @ Vintage, 20/03/2024

Veja @ Vintage, 20/03/2024

| 24/03/2024 | dora p |

>> opširnije


cover: TUROBNI MOYER, 18/03/2024, Močvara, Zagreb

TUROBNI MOYER, 18/03/2024, Močvara, Zagreb

| 20/03/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Hania Rani@Cankarjev dom Ljubljana

Hania Rani@Cankarjev dom Ljubljana

| 20/03/2024 | bir |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*