home > mjuzik > Thou

kontakt | search |

PORT MONE: Thou (Hevhetia, 2014)

Znate li kad je ovaj album bio završen i spreman za objavljivanje? Koncem 2013. kada mi ga je poslao njihov basist Aleksey Vančuk tražeći izdavača ukoliko mogu pomoći. Raspitivao sam se na sve strane, slao e-mailove uglednim etiketama koje se bave visokom underground kulturom, eksperimentalnom glazbom, artističkim world-musicom, alternativnom scenom, ali najčešći odgovori su bili - nažalost, mi smo samo distributeri ili mi samo objavljujemo radove američkih, europskih i afričkih umjetnika, mi smo etiketa specijalizirana za indie-rock, za world-music, za ovo ili ono... No, nitko nije htio izjaviti točan razlog odbijanja ovog sjajnog benda samo zato jer dolazi iz 'zapadu' omrznute Bjelorusije. Nakon skoro godine dane potrage, ovi momci su pronašli adekvatnu etiketu iz Slovačke specijaliziranu za eksperimentalnu, avangardnu, neo-classical, jazz i sukladnu scenu tako da album konačno može zaživjeti u medijskim okvirima, te je bendu omogućilo da nastupa na velikim festivalima uglavnom po Slovačkoj i Poljskoj.
[ Port Mone - forest studio ]

Port Mone - forest studio

U principu, Aleksey Vančuk (bas gitara), Aleksey Vorsoba (harmonika) i Sergej Kravčenko iliti Siarhei Krauchanka (udaraljke) ovim svojim tek drugim pravim albumom nastavljaju sjajan autorski rad hodajući po artističkim fikcijama tradicionalnog bjelorusko-rusko-ukrajinskog folka, eksperimenta, alternativne i ambijentalne glazbe istovremeno posežući i za post-avangardom i neo-avangardom. Kroz kompozicije je i dalje teško ustanoviti točnu dijagnozu percepcije ova tri glazbenika; oni se poigravaju s mnoštvo stilova i žanrova uključujući i rock i pop i world-music, pa i jazz. Sve to izbija iz njihove instrumentalne glazbe strogo uvijene u umjetnički dekor. Kao što su na očaravajućem debiju "Dip" iz 2009. koji je na našoj stranici dobio 10/10 (!) uspjeli spojiti cijelu baštinu moderne glazbe u jedan sasvim novi stilski obrazac, a na kolaboraciji "The Khmeleva Project" (2012) s ukrajinskim etno-chaos/ world-music kvartetom DakhaBrakha otišli u svjesne kompromise, tako na ovome albumu vraćaju dug svojem umjetničkom senzibilitetu.
[ Port Mone - session ]

Port Mone - session

Potegnuli su jedan sasvim neobičan potez: otišli su u šumu sa svom aparaturom i tehničarima, te snimali materijal ekspresivno na akustičnim poveznicama bez ikakvih naknadnih studijskih peglanja, dodavanja efekata, glancanja i sličnih produkcijskih štoseva. Kroz glazbu igraju se minimalizmom i metaforičkim eksperimentima ne skrenuvši s glavne linije - kompozicije su odreda vrsno kreirane, te mada mnoge od njih imaju 'praznine' koje su sastavni dio njihove glazbe, neprekidno naglašavaju melankoličnost i strasni senzibilitet koji ovaj puta nije kao na debiju naglašen plesnim tempovima i industrial utjecajima. Osjeća se daleko više tuge, sjete, samoće, izolacije, pa i namjerne patetike emocija upravo kao da ovaj trojac svakom slušatelju ponaosob stvara idiličnu kulisu privatnog života. Iz ovih 9 instrumentala gotovo da jednostavno zbori: smiri se čovječe, budi intiman s nekime, otvori dušu, odagnaj grijehe, pokušaj voljeti i biti voljen, potrudi se uskladiti svoje emocije prema nekome, pronađi snagu svojeg duha, svojeg 'ja', svojeg kompletnog bića...

Naslov albuma "Thou" nije baš česta riječ na engleskom jeziku i samo je uglavnom koriste pjesnici da poetski naglase 'ti' s poštovanjem, tvoju unutarnju osobnost koju cjene i veličaju. Prema tome, a budući da su sve ove kompozicije naslovljene uglavnom engleskim nazivima, ili barem općepoznatim internacionalnim riječima, a interesantno, svaka pjesma sadrži samo jednu riječ u naslovu, Port Mone ovdje doslovce predstavljaju sebe same, čak i ogoljele u sprezi vrlo intimnog audio odnosa na duhovno-intelektualnoj, pa ako ćemo pravo i na psihičko-filozofskoj bazi kroz 50-to minutni koncept koji doslovce ima terapeutski učinak. Meditativan. Vrlo smiren i usmjeren na psihu i percepcije ljudskih odnosa. Ne treba niti navoditi u kakvom svijetu živimo i što sve doživljavamo, ljubav i emocije su ponekad otišle dođavola, novčanici su nam prazni, neprestano smo frustrirani, nezadovoljni, egzistencijalno ugroženi, a u društveno-političkom aspektu totalno razočarani. Stoga je i sam njihov koncept usmjeren na prirodu, čistoću i ono praiskonsko, gotovo arhaično u ljudskoj duši povezano s uobičajenim tezama oko čvrstine jedne porodice koja se temelji na ljubavi, povjerenju, miru, sreći, ali i prevarama, izdaji, beznađu, te raznim lošim putešestvijama koje su uobičajene u zajedničkim životima.

Port Mone su izbjegli sitničarenja oko socijalizacije i one uobičajene rockersko-umjetničke indoktrine da nabijaju svoja mišljenja. Oni ovdje izvode svoj sjajan performans koji budi mrtvu dušu začinjenu porocima suvremenog društva, oni svojom glazbom dovlače božanski dio ljudskog bića na vidjelo i ne skrnave ga nikakvim tekstovima. Već od uvodne "Meeting" s hipnotičkim repeticijama harmonike i laganim bas uvodima klize po leđnoj moždini percepcije izranjajući iz fade-in sistema s jasnom porukom 'upoznaj prvo sebe, a onda ćeš i mene'. Dvije naredne "Vena" i "Nina" su jasne aluzije na ženske nimfe. Obje pjesme traju sveskupa 8 minuta, taman dovoljno za jedan strasni ljubavni orgazam razvijajući daljnji paravan za odlične bas improvizacije protkane čak i folk motivima razigrane harmonike s pomalo de-kompozicijskim završetkom u kome se još ponešto osjeti od onog noise/eksperimental duha sjajnog debija "Dip".

Najdulja "Port" (7.40) je minimalistička forma nakrcana pejzažom i harmonijom s kompleksnim razigravanjima; kako pjesma odmiče sve više se pretvara u distancirani odmak u progressive-art/folk s neo-avangardnim načelima gdje veliku ulogu i dalje igra njihov vrlo prijatni egzibicionizam. A prava art bombetina dolazi u "The words" koja neodoljivo asocira na spoj Mick Karnovih radova uključujući i Dali's Car s Peter Murphyijem. Ritam je plesan, alternativan i obredan, bas je u 'trepavicu' blizak fretlessu pokojnog velikana, dok je harmonika ovdje u neprestanim fade-in/fade-out intervalima s melodičnim pasažima koji otprve sjedaju u uho. Apsolutni hit albuma i jedna od najljepših instrumentalnih skladbi tekuće 2014. godine.

"Liturgy" samim svojim nazivom otkriva suštinu obreda prikazanog kroz trance tempo i obilje praznina koje aludiraju na spontanost i meditaciju (s ponešto namjernih falševa), a naslovna "Thou" dođe upravo kao pokora i pokajanje s najezdom svjesnosti vlastitih paklova impregniranih kroz vrlo mirnu, ali ipak zamjetno abrazivnu strukturu lišenu klasičnih melodija kao i vrlo kaotična i nemirna "Am". Posljednja "Notus" unosi prijeko potreban mir za finiš, međutim ove 4 zadnje kompozicije se bave preispitivanjem onog najdubljeg u ljudskoj individui. Jasno, s one strane Port Mone kao umjetnika koji upiru točno tamo gdje treba obratiti posebnu pažnju koju prečesto zaboravljamo u ovome suludom svijetu: ne sudi čovjeka po njegovoj vanjštini, nego po njegovim djelima.

Album je duboko zašao u misaono-duhovne procese uronivši upravo i zbog same, odlično odabrane šumske lokacije u onaj stigmatiziran, te često nedokučiv i nepredvidljiv dio čovjekove osobnosti. Tko je osoba s kojom upravo živite, radite, viđate se svaki dan, a naposljetku možda s njom vodite ljubav i odgajate djecu? Ima jasnu priču koja počinje vedro i senzibilno s dramatičnim preobraženjima, a naposljetku okončava u prikazu iskonskog bića, onakvog kakvo ono jeste: uvijek čudno, sa spontanim pokušajima vraćanja ka svojoj unutarnjoj naravi da se vječito bori protiv nečega što smatra nametnutim principima neke druge volje kojoj se ne može prikloniti. Otkriva meditacijski karakter i spremnost prepuštanja osobnim senzorima gdje ljudska volja radi svašta. Koncept s kojime se bave ova tri vrsna umjetnika nimalo nije banalan, naprotiv veoma je ozbiljan i ovdje nema nikakvih 'slučajnih' tema premda su u glazbenom pogledu ostvarili znatno siromašniji zvuk i dekor. Dok je "Dip" bio bomba eksperimentalnog folk/noise post-industriala, ovaj je daleko dragocjeniji i bez svih onih domišljatih tehničkih poteza. Priča je to o svima nama, o našim emotivnim usponima i padovima, iskupljenjima i neostvarenim snovima. Refleksija je na današnji život koji se i s jako malo može učiniti jako lijepim. Samo ako otvorimo dušu i srce.

Port Mone u punom sjaju! Meditirajte i razmišljajte. Jedan od najboljih albuma 2014. godine!

Naslovi: 1.Meeting, 2.Vena, 3.Nina, 4.Port, 5.The words, 6.Liturgy, 7.Thou, 8.Am, 9.Notus

ocjena albuma [1-10]: 9

horvi // 19/09/2014

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Tourmaline

ANAHITA: Tourmaline (2017)

| 17/07/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Kerst per Savizi

MATEJ KRAJNC: Kerst per Savizi (2017)

| 16/07/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Playground

PAPERTANK: Playground (2017)

| 15/07/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Split blues festival 2016 - In memoriam Jadran Zlodre Gobbo

RAZNI IZVOĐAČI: Split blues festival 2016 - In memoriam Jadran Zlodre Gobbo (2017)

| 14/07/2017 | horvi |

>> opširnije


cover: Hey Satan

HEY SATAN: Hey Satan (2017)

| 13/07/2017 | horvi |

>> opširnije


> chek us aut!
> wi giv medi[k]a[al] suport to:
08_2017-humstok220x60.gif
> diskografija
cover: Thou

> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*