home > mjuzik > Documerica

kontakt | search |

ETHEL: Documerica (Innova Recordings, 2015)

Sjećate li se ovog gudačkog kvarteta iz New Yorka? Još 2012. godine upoznali smo ih preko četvrtog albuma "Heavy" na kome su nanizali seriju adaptiranih verzija različitih, većinom suvremenijih autora šetajući od klasične komorne, moderne i eksperimentalne scene sve do nekih latino i jazz utjecaja. Sjećanje se pomalo otvara?

Daleko od nekih gabarita Apocalyptice s kojima bi ih se odmah moglo poistovjetiti nakon što zasvira snažna uvodna "Epic soda" poput metal riffova, melodijom nalik na Metallicu i brojnim solo improvizacijama kao da su uzete od nekog rock benda (napisala ih je Dorothy Lawson, violončelistica Ethel), no daljnji kontekst ovog pozamašno dugačkog albuma od 75 minuta ima sasvim drugačije postavke. Glavna nit je "The simplicity of life" (autor Ulysess Owens Jr.) razasuta u 4 razdvojena nastavka gdje se u drugome "Revival crusade" pojavljuje razigrano pljeskanje rukama uz veseli country i tu se pomalo počinje razvezivati smisao i kontekst albuma.
[ Ethel ]

Ethel

Godine 1971. pokrenuta je Environmental Protection Agency (E.P.A.) iliti Agencija za zaštitu okoliša koja je krenula u snimanje i fotografiranje stanja ugroženih američkih prirodnih resursa. Više od stotinjak fotografa je tokom decenija rada priložila dokumentiranu kroniku štetnog ekološkog učinka industrijalizacije 20. stoljeća prikazavši onečišćene plaže, istovarišta otpada, rudnike, sječu šuma, prometne gužve, tvorničke dimnjake i sl. u suprotnosti s jednako mučnim prizorima bezbrižnih Amerikanaca kako se igraju loptom, roštiljaju, okupljaju na bogoslužjima, pecaju na rijekama i jezerima, plešu i žive svoje tipične američke 'krofna-perec-hamburger' živote. Taj ogroman projekt nazvan "Documerica" uglavnom je bio pohranjen u zaboravu sve do 40. obljetnice E.P.A. kada su snimci ponovno izašli pred oči javnosti i zaintrigirali četverac iz Ethel koji su shvatili da bi to mogao biti odličan multimedijalni zahvat. Oni su se poslužili tim brojnim foto arhivom, uz svoje dvije autorske kompozicije izabrali su još 6 skladatelja iz različitih kulturnih i nacionalnih sredina, te napravili album koji prepoznatljivim kompozitorskim rukopisom komentira ovu vrlo okrutnu memorabiliju otkrivši paralele suvremenog američkog života od prije 40 godina i šta je on bio kadra negativnog učiniti u ekološkom aspektu. Paralelno s glazbom napravljen je i show sa slikama koje nude nevjerojatno raznolike scene američkog života - od svjetovnih aktivnosti onečišćenja dimnjaka i mutnih gradskih pejzaža do portreta zemlje koja se trudi zadržati elemente nevine prirodne prošlosti obuhvaćajući potencijalno destruktivnu budućnost.

'Naš osjećaj za realnost se mijenja samo ako vidimo nešto dovoljno neočekivano', kazala je Mary Ellen Childs koja je također sudjelovala u komponiranju materijala za ovaj album skladavši "Ephemeral geometry" (prolazna geometrija) u 3 završna stavka "Arcs", "Points" i "Lines" koji ocrtavaju introspektivni prostor melodijskim fragmentima od statike, ekstremne blizine poput nekog maslačka s picikato efektima i slobodnim improvizacijskim linijama vozeći se sve do folklorne granice u odjavnom "Lines". A jednu od najdojmljivijih igara na ovome radu dao je Jerod Impichchaachaaha' Tate, kompozitor porijeklom indijanac iz Puebla koji je u 13 minuta dugačkom komadu "Pisachi" (na Chikashaw jeziku 'otkrij') utkao elemente jugozapadne američke kulture indijanaca apstrahirane u formalnu stvarnost koja je od nekadašnje idile života postala sušto nakardno ruglo.

Album se otkriva zajedno s priloženim foto materijalom i dakako video projekcijama na koncertima kroz ponekad razigranu i veselu atmosferu, ponekad tugaljivu, a mnogo puta i vrlo ljutitu podsjećajući svojim regionalnim zvukovima i različitim temama stilski šarolik američki kontinuitet od čistih klasičnih europskih ugođaja (Dvořak), modernih američkih skladatelja (Reich ili Copland), do naznaka bluegrassa, jazzy ritmova, bluesa, funka, rocka i obilja domoljublja. Poziva slušatelja na razmišljanje kako dalje živjeti s ovakvim oštećenim prirodnim resursima i zagađenim okružjem, te zahvaljujući naporima E.P.A. i pokretu za zaštitu okoliša osigurati opstanak. I ljudski, a i prirodni jer ekološke prijetnje spram 1970. danas su znatno uvećane.

ocjena albuma [1-10]: 9

horvi // 23/02/2016

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Matej Krajnc se obnaša debilno

MATEJ KRAJNC: Matej Krajnc se obnaša debilno (2019)

| 19/06/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Vile Luxury

IMPERIAL TRIUMPHANT: Vile Luxury (2018)

| 18/06/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Section / Glib EP / Lutka koja kaže ne

BELLA TECHNIKA / GLIB / VLADA, GILE, PIKO, ŠVABA: Section / Glib EP / Lutka koja kaže ne (2019)

| 17/06/2019 | pedja |

>> opširnije


cover: Če se zlomijo sani, fuck it! - božični album III

MATEJ KRAJNC: Če se zlomijo sani, fuck it! - božični album III (2018)

| 17/06/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Gold & Grey

BARONESS: Gold & Grey (2019)

| 16/06/2019 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*