home > mjuzik > Hazarske

kontakt | search |

MILOŠ ZUBAC: Hazarske (2020)

Pa i ne tako davno, Miloš Zubac je s bendom Prkos Drumski bio dio vrlo razvikanih Novih Odmetnika, akustičarskih izvođača koji su pokušavali nametnuti neki novi pogled na klasičnu kantautorsku scenu temeljenu na tamburi akustari, no nakon i ne tako dugo vremena čitava ta odmetnička scena se stubokom povukla na margine zbog mnogih razloga. Ja bi naveo samo dva: ništa bolji ili lošiji nisu bili od standardnih akustičnih izvođača što je sasvim pozitivno i prihvatljivo, a drugi je da su neki od njih bili mnogo, pa čak i previše pretenciozni u nerazmjernom odnosu kreativnog dosega spram 'opipljivog' učinka što je znalo rezultirati degutantnim ispadima. U jednom od takvih sam i ja sudjelovao baš taman kada su 'poletjeli' vrlo visoko početkom druge decenije 21. stoljeća i onda odustao od daljnjeg, do tada vrlo povoljnog renomea kojeg su imali kod mene. Jer kao što reče jedan moj stari kolega glazbenik (alternativac), ne postoji demo i underground scena ako nije popraćena na isto takvim medijima - 'Tko će to pratiti? Sigurno ne TV i komercijalni radio...'
[  ]

Miloš nije bio u toj igri prepotentne bahatosti gradeći skladno usmjerene finese s vremena na vrijeme kolaborativno objavivši dva albuma s Milan Koraćem ("Spektakl", 2014. i "Serbia", 2019.) i jedan s Nevjernim Tomom iz Olovnog Plesa ("Male pesme za Draganu", 2018), a onda se pojavio s prvim solističkim "Manastiri" (2019) na kome je jako dobro odradio stihove vlastitog oca Pere Zubca za potrebe TV emisija "Biseri duhovnosti Fruške gore" i "Biseri duhovnosti Vojvodine" snimljenih u bačkim i banatskim manastirima, te nakon toga narodnu srpsku liriku s Kosova i Metohije (album "Kosovske", 2020), nažalost 2009. nesretno izgubljene srpske koljevke posve stupidnim, zavrzlanim Kumanovskim sporazumom po kojem je Kosovo postalo protektorat EU nakon čega se većina srpskog stanovništva iselila ili živi tek kao enklava na sjeveru.
[  ]

Miloš je stoga, prije svega domoljub i patriota koji prati nedaće svojeg naroda i govori, zahvaljujući velikim dijelom i svome ocu kome, prije svega treba odati, barem s moje strane, jednu od najvećih časti i poštovanja. Znate li tko je njegov otac, Pero Zubac? Nekadašnji urednik zagrebačkog Poleta, književnik, scenarist i dugo vremena zaposlen na TV Novi Sad. Tko ne bi poželio takvog oca... Nego, Miloš, što voli da se promovira i kao pesnik, na ovome albumu ima tek samo jedan vlastiti tekst ("Oktobarska") što je premalo da bi dočaralo njegov lirski integritet, no baš se ta pjesma potpuno unosi u intenzitet čitavog albuma jer je praktički jedina 'plesna' uz potporu kompletne prateće postave, ali po tome ne treba gledati ostatak materijala. Većinu tekstova mu je napisao otac, a jedan Ivan Škrabe (rockersko-zabavni blues "Stiglo je doba").

Album počinje darkersko-hipnotičkim neo-folkom "Hazarska" s obiljem sitnih staccato intervencija i odličnim slide efektima Milovan Đuđić Džimija za kojeg pretpostavljam da je mnogo toga odličnog odsvirao na ovih 36 minuta, a slijedi je po meni najbolja i najupečatljivija "Rod i krv" upravo zbog sjajne Perine lirike, kome kapa do poda:



"Rod i krv":

'Hazari su ti rod i krv.
I tako te nema.
Ovo što hodi je varka.
Božja čarolija.
I sam bi poverovao
da jesi da nije
onog glasa
koji se javlja u snu.

Ti si onaj što u
snu poručuje kad ćeš
i kamo otići.

Probao si.
Nije tvoje da sudiš
onima koji ti ni glas
ne prepoznaju
'.

Uvijena u ambijentalni staccato popraćen harmonijom starinskog Hamonda i malo solaže električne gitare, svakako se ne može usporediti s, ah, preljigavom "Brothers in arms" Dire Straits, ali je lirski sjajno upriličena, pa i vokalno, mada ovakav tekst zahtijeva puno više obligacija od skučenih Miloševih (polu)šaputanja u melodično skladno sročenim frekencijama. Njegov vokal je previše pribran, 100 procenata bez ikakvog opijata ili stimulansa u svim pjesmama i to je loša strana izvedbe, a ja osobno ne šmekam osobito takve izvođače što nemaju prijeko potrebnu lucidnost i šašavost. U nekim pjesmama Miloš se malo zafrkava, poput "Vreme nevere" gdje se poluzvrkasto odvalio, ali ne suviše u humpa-cumpa country ('U kavez će te sa zmijama sa gubavcima/ kad te vreme opere nazvaće jednu ulicu tvojim imenom/ u njoj će im stanovati deca'), dok su ostale pjesme slabo rockerske, ne znam zašto, bez energije, kao da su derivati Pink Floyd ("Slepi bog") ili foxtrota koji čak nije niti u 21. stoljeću ('Blatonoše").



Neki dan sam bio s velikom obožavateljicom Đorđe Balaševića, gledala ga je mnogo puta, a nedavno i cover bend kad su svirali samo dvoje ljudi. Kaže, 'to je bila fantazija, doživljavala sam ekstazu kad su svirali Đoline stvari'. Vjerujem, ali ne mogu da ti kažem prijateljice kako Đole kod mene nema niti 1 procenat poštovanja umetničke vrednosti ma koliko god on sentimentalno dejstvovao na tebe.

Miloš Zubac ima vrlo dobre stihove svog oca, stari, odnosno kako to u Srbiji kažu ćale je generator ovog albuma. I muzika je donekle okey (kako-koja stvar), ali Milošu manjka glas iz grla. Ovakve stihove Pere Zubca treba vrištati jer su djelo značajnog starog punkera i rockera. Uz agresivnu glazbenu podlogu ovo bi daleko više odgovaralo rock and rollu i punku, a ne trubadursko-akustičarskom izrazu bez snage u vokalu i svirci, ostavši u hippy godinama 60-ih svog ćaleta, danas je tek samo sentimentalan lahor u poludjelom i sumanutom svijetu 21. stoljeća...

Naslovi: 1.Hazarska, 2.Rod i krv, 3.Stiglo je doba, 4.Vreme nevere, 5.San ti čuvaju, 6.Slepi bog, 7.Blatonoše, 8.Oktobarska, 9.Čergarska (Mej)

ocjena albuma [1-10]: 7

horvi // 05/10/2020

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Čekić i strijela

3 ZVUKA BUDUĆNOSTI: Čekić i strijela (2020)

| 21/10/2020 | horvi |

>> opširnije


cover: Feuer

(DOLCH): Feuer (2019)

| 21/10/2020 | marko šiljeg |

>> opširnije


cover: Eau Rouge

DEATHMAZE: Eau Rouge (2020)

| 20/10/2020 | horvi |

>> opširnije


cover: Primeval

VENOM PRISON: Primeval (2020)

| 20/10/2020 | marko šiljeg |

>> opširnije


cover: Ljubav

GORAN MARKOV KNEŽEVIĆ: Ljubav (2020)

| 19/10/2020 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*