home > mjuzik > Dream Aviary

kontakt | search |

IVAN BONAČIĆ: Dream Aviary (Geenger Records, 2022)

Hm, čudi me da naš terapeut Jura (i ex-urednik) u ono sretnije vrijeme nije uzeo ovog relativno mladog jazz saksofonista iz Dubrovnika kada je realizirao debi album "Kraken", tamo još 2017. godine. Rođen je 1988., svirao je prvo klarinet, a onda se tokom srednje škole orijentirao na saksofon završivši 2014. glazbenu akademiju u Grazu.
[ Ivan Bonačić ]

Ivan Bonačić   © 2022

A po tim osnovnim parametrima onda nakon vrlo dobrog debija valja očekivati još bolji korak, ovaj drugi album. Jest, biti svirač puhačkog instrumenta i kompletan kompozitor koji ima mini bend, za ovu priliku znatno izmjenjen od debija (Filip Pavić - gitara, Borko Rupena - bubnjevi i stari kompanjon Viktor Lipić - organ) zahtjeva veliku sposobnost jer aranžman ustvari materijalizira upravo prateća sekcija. Kao i kod mnogih puhača, a ovdje je riječ o jazzu, ta ritmička osnova često naizgled 'pojede' vitalnu autorovu konstrukciju pa su često primjerice ploče Charlie Parkera, Dizzy Gillespiea, Sonny Stitta, ma i Miles Davisa, Wynton Marsalisa, Sonny Rollinsa i inih ostavljale dojam kao da su oni samo ustvari gosti na vlastitim kompozicijama jer nije to isto poput klavirista/ klavijaturista Duke Ellingtona, Mary Lou Williams, Joe Zawinula, Chick Corea, Herbie Hancocka itd. koji su već sa svojim prvim tonom davali kompletnu scenografiju i udarali taj glavni pečat.
[  ]

Bonačić stoga pratećoj sekciji daje mnogo prostora u svojim kompozicijama koje su vrlo mirne, letargične i emotivne s klasičnim mainstream pristupom ugodno rasplesanog uvodnika "The phantom's jade" u duelu saxa i organa, a kada se bolje osluhne, bas održava dinamiku razigranog šofera; moguće je basove na tipkovnici odsvirao Viktor jer se ne navodi svirač kontrabasa koji je ovdje jaka karika. Dapače, kompozicija daleko više frca s klavijaturama i kraćim gitarskim solom, dok je saksofon baziran na jednom melodijskom lajt-motivu koji se ponavlja dva puta - na početku i pred samim završetkom, ali dakako, ima i neophodnu improvizaciju u prvom dijelu. I upravo na toj šabloni su temeljene gotovo sve preostale kompozicije: naredna "Microcosmus sulcatus" izranja iz blueserskog moody interijera organa u plesni swing za ugodno predvečerje kao idealnu kulisu otmjenog restorana u kome se ne možete pojaviti bez večernje toalete i smokinga. Saksofon prede malčice uzburkanu, ali ne i napadnu seansu davši gitari znameniti dio prostora, a naslovna "Dream aviary" odmah iskače melodramatičnim saksom evocirajući romantične trenutke 'vina i ruža', odnosno idealne 'gajbe' u kojoj su emocija i strast jedini adekvatni gazde i domaćini ne dozvoljavajući nikakvim sivim eminencijama da naruše savršeni sklad i harmoniju. Taj vrlo lagani i sentimentalni komad uokviruje kompletan scenarij albuma - nježan, sjetan i patetičan s mnogo intimne ljepote kojoj se uvijek treba vraćati.



I onda, kada se pomisli da će i ostatak materijala gibati ovakvim klišejom, iskače flauta u najduljoj "Swallow's elegy" uz blagi latino prizvuk na račun odličnih gitarskih staccata, a flauta dobiva fini vibrato u drugom dijelu, eh, skoro aludira na razigranost James Newtona. Session ova četiri glazbenika baš upravo zahvaljujući flauti širi transparentnost, čak i ka lepršavim psihodeličnim obzorima, da bi se nastavak "Awayday" uskovitlao, ponovno sa saksofonom pomalo i paradirajući s nekim suviše poznatim easy-listening jazz standardima, no zaplet je koherentno lukav izlazak, uzmimo da se Bonačić namjerno poslužio privlačnim šablonom u svojstvu približavanja radiofoničnosti što nikako nije loš potez s obzirom da nakon onog vrtoglavog uzleta jazza u Hrvatskoj od sredine prve decenije 21. stoljeća zahvaljujući Kokanovićevim organizacijskim sposobnostima ZG Jazz Festa i Jazzarelle opet imamo višegodišnju praznu rupetinu u medijima i vrhunskoj glazbenoj sceni koju popunjavaju patuljci željni rasta i spremni na svaki mogući kemijsko-biološki preparat.



Fabulu završava mračniji "Clouds over Lapad" s blues moody šlihom i pop formatom, a jasna je i nadasve sentimentalno ugođena. Između relevantnih emocija i strasti, sofisticiranih erotskih eksplicitnosti/ implicitnosti, naglašene romantike i romanse u kojoj se uvijek nešto neželjeno dešava, glavni junaci ove melodrame od napaljene privlačnosti, zavodljivih igra punih čari s vrhuncem u večernjem izlasku u otmjeni restoran i, eh, svemu onome što ide nakon jedne krasne seanse, vraćaju se u svoje odvojeno konačište.

Album ima fini i rafinirani stil, šminkerski nebuntovan i nimalo revoltiran, vrlo ugodan, prozračan i pristupačan, estetski kulturan na najvišljem nivou bez ijednog paradoksa unatoč alegorijama i metaforama da se iza svega nalazi skrušeno preblag autor koji možda još uvijek današnji svijet doživljava kroz vlastitu sramežljivost uvijenu u bogatu romantiku i senziblinost. Malo prkosa ne bi škodilo, ali, ima vremena...

Naslovi: 1.The phantom's jade, 2.Microcosmus sulcatus, 3.Dream aviary, 4.Swallow's elegy, 5.Awayday, 6.Clouds over Lapad

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 14/06/2022

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Maori i crni Gonzales

ATHEIST RAP: Maori i crni Gonzales (2024)

| 09/12/2024 | pedja |

>> opširnije


cover: Stranci, EP

SCARLET NOTES: Stranci, EP (2024)

| 06/12/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Gateway to Oblivion

GLIS: Gateway to Oblivion (2024)

| 05/12/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Semi-final Hour of the Flood / Drunk Love Music / Zamka

ON TOUR / GLIB / BAOBAB: Semi-final Hour of the Flood / Drunk Love Music / Zamka (2024)

| 05/12/2024 | pedja |

>> opširnije


cover: Emanations of Forgotten Past

LABOUS an ANKOU: Emanations of Forgotten Past (2024)

| 03/12/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*