U očekivanju debija Bernays Propagande, njihovi makedonski kolege objavili su svoj drugi album 'Prijatelski ogan' koji bi mogao vrlo lako prerasti u požar širokih razmjera.
Drugi studijski album skopskog banda PMG Kolektiv je objavljen u netipično dizajniranom formatu omota ukoričenog u 21x13 cm što otprilike odgovara mjerama plastičnog ovitka DVD. Podosta neobičan format koji ne stane na policu sa 'klasičnim' cd-ovima sadrži ukusno opremljenu knjižicu sa strip-kolažima i tekstovima svih 10 pjesama. Na ilustracijama i fotografijama su karikirani likovi supermana, batmana, raznih strip-luzera i samih članova sastava s nadrealističnom SF potkom što je već dovoljan uvod u glazbeno - lirski sadržaj albuma.
Nakon EP-ija "Nie sme od Skopje" (2008, PMG Recordings) koji je sadržavao i nekoliko remikseva, ovaj sastav je pribjegao otprilike sličnom plesnom potezu. Riječ je o tipičnom dance-rocku koji se temelji na širokoj primjeni kibernetike, ritam mašina i mnogobrojnih efekata uz obilate i nezaobilazne analogne gitare i basove. U tom pogledu djelo se može usporediti sa radovima The B-52's (album "Whammy!") i New Order, te nekim sintagmama dance-rock skladbi Talking Heads, Joy Division, Duran Duran, LCD Soundsystem, !!! (čak-čak-čak), Radio 4... (mada se pronađe još podosta toga iz sličnih plesnih obrazaca - Bowie, The Fall, Orbital, Stereolab, Videosex, Idoli, Human League, OMD, Pet Shop Boys, Electronics, Interpol...). Glavnu spregu čine prostorne bas melodije a'la Joy Division, jednostavni plesni ritam i bogata gitarska struktura Vasko Atanasoskog koji paralelno radi i u Bernays Propagandi. Stoga se gitarske dionice protežu od neurotičnih udaraca poput Andy Gilla (Gang Of Four), funka (nalik na Adrian Belowa i David Byrnea), surfa, psihodelije, pop-melodija (Johnny Marr ex-The Smiths) do natruha apstrakcija poput eksperimenata Psychic TV. Što se tiče tekstualnog dijela albuma, ovdje su prisutne nadasve opore i protestne sofisticirane teme često uvijene u hipersenzibilan nadrealizam koje su mahom odpjevane na makedonskom jeziku (izuzev engleskih "Leave me alone", "Straight" i "New HeeStory"), a sve slijede njihov prepoznati art-rock vokabular sa prvijenca "Rezonator" i onih nekoliko zasebnih skladbi sa EP-ija "Nie sme od Skopje".
Sve mahom govore kroz prizmu dosjetljivih lingvističkih tekstura o surovoj stvarnosti modernog čovjeka na Balkanu kojeg pljačkaju u svim pogledima najavljujući da ovdje moraju doći nadnaravni heroji koji će napraviti reda među korumpiranim idiotima i beskičmenim medokritetima, te 'zapaliti oganj' poput Supermana i Batmana koji se bore za svoje ideale prkoseći tradicionalnim društvenim, socio-političkim i inim zakonitostima. Naravno, sva lirika je inteligentno metaforizirana i niti u jednom trenutku ne pokazuje naznake malodušnosti, oportunizma i prepuštanja sudbini. Stoga s pravom ovaj album u svim pogledima slijedi onaj artistički duh vremena rocka kada se na intelektualan način izražavalo nezadovoljstvo i bunt uvijen u slojevitu poetiku. Preciznije rečeno post-punk, new-wave i dobar dio scene '80-tih godina 20. stoljeća.
U cijelini gledano, album nije stvoren kao komercijalno djelo za široko tržište zbog svoje ideološke angažiranosti koja se nalazi 'između redaka' prikazujući sjaj i bijedu velebnih noći metropola i urbanog noćnog života, no veliki dio pjesama su itekako pogodan materijal za široku primjenu po diskotekama i radio programima. Od uvodne "Prijatelski ogan", preko ranije objavljene "Nie sme od Skopje" u novoj verziji, funkirane "Bespomošen ko Supermen", finog plesnog dance rock-popa "Kapetan Amerika", preko provokativno zajedljive plesne ironije "Disko band" do završne "Kraj na svetot" u melodičnom Interpol plesnom indie-rocku sa optimističnom emotivnom najavom da kraj svijeta neće biti mrak, već dan. U tom završnom broju prateći vokal je Kristina Gorovska (Bernays Propaganda), a u još dva naslova tu istu funkciju preuzela je Lanka Popova ("Prijatelski ogan" i "Disko band").
Idejno, glazbeno, tekstualno i grafičko riješenje ovog rasplesanog albuma s jasnom buntovno provokativnom porukom za razmišljanje nije namijenjeno samo publici sklonoj artističkim stilizacijama, već širokom auditoriju koji relevantno prati sukladnu ideološku scenu koja se nazire u mnogim oblastima, kako underground, tako i pop-kulture. Što će reći, paralelno se dobije velika količina inteligentnog protestnog svjetonazora i fino ugođenog melodičnog dance-rocka, odnosno tko ne želi razmišljati o prikazanoj poetici, ostaje mu zarazni ritam koji tjera na ples. Baš tako - tekstovi za glavu, muzika za noge. Ove dvije bazične stavke "Prijatelski ogan" je spojio na izrazito jednostavan i istovremeno kreativan način.
Smiješi li mu se barem djeličak medijskog uspjeha? Ako ništa drugo, ono barem zbog jednostavnih i lakopamtljivih melodija...
Sada je samo na medijima i publici da prepoznaju iskonske vrijednosti ovog požara koji je lakozapaljiva materija...
ocjena albuma [1-10]: 9
horvi // 01/04/2009