home > mjuzik > Maelstörm

kontakt | search |

THERMOHALINE: Maelstörm (d.i.y., bandcamp, 2021)

Ovaj nešto neobičniji black metal bend s podosta avangardnih i eksperimentalnih stremljenja je trojac iz Brazila, Argentine i Belgije, a čine ga Argentinac Ignacio Elias Rosner iz benda IER, Belgijanac Lennart Janssen iz Druon Antigon, te portugalski Brazilac Nuno Lourenço iz 0-NUN i Salqiu, grupa koje su relativno mlađe i novije u ekstremnom metalu. Najstariji bend po stažu je Salqiu koji su svoj prvi album "To Whom it Serves the Triumphant Destiny" objavili 2016. godine, a ova tri muzičara su potpuno vješti i spretni za oplemenjivanje žanra koristeći i dobrodošlu pripomoć kibernetike i programa.
[  ]

Žustri su i energično nabijeni na ovome debi albumu (prije toga ostvarili su poprilično eksperimentalan EP "Thermohaline" 2020.) izmjenjivajući se u vokalizacijama na engleskom, nizozemskom i portugalskom jeziku obuhvativši zamaman konceptualni prikaz starih moreplovaca koji su se vječito borili protiv oceanskih oluja i nautičkih demencija, tako da je posve jasno da su striktno izabrali folklorne motive svojih predaka za inspiraciju, no ako se traži taj 'tradicijski' element u njihovoj glazbi, njega apsolutno nema, a kada bi ga bilo, izraz bi im otišao u onome suhoparnom smjeru folk/ viking-metala kakvog ionako ima napretek.

Prva moćna stvar kod ovog albuma je gusta i poprilično prljava produkcija, dakako namjerna za samu koegzistenciju žanra, zatim gitarski slojevi melodija, harsha i kaosa, a uz frenetično programirane ritmove, tu su i povremene elektronske obligacije koje doprinose posebnom šarmu sa ritmičkim izmjenama i psihodeličnim ambijentima. Ono čega se mnogi plaše kod black metala su gitarske devijacije 'catchy' solaža; na svu sreću, skoro da su anulirane na račun, nepotrebno je reći kompleksnog aranžmanskog pristupa, koji je itekako prisutan jer nemaju niti jednu kraću pjesmu od 7 minuta. Razvijajući valovite pasaže morskih prostranstava od uvodnih staccata "Obra dinn", fabula se poput horrora kreće u sablasnom brodu s mornarima - tragičarima uz zamamne refleksije snažnih riffova, tremola s mnogo breakova, goropadne energije i pozadinskim elektronskim amfiteatrom dozvoljavajući i ambijentalne predahe, te dašak zova ženskih opernih soprano napjeva. "Adamastor" je prava olujna kompozicija s uperenim putešestvijama na Rtu Dobre Nade, 'tamo gdje završava Afrika', a ima i spoken-word dionice na portugalskom o nekom čudovištu 'loše, zemaljsko blijede boje, kovrčave kose, crnih usta i žutih zubi'. Interesantno, dionica u 4.23 je iznebuha odsvirana na harmoniki dugmetari, a sama završnica se pretapa u neočekivanu elektroniku!!!



Svi mornari su koliko voljeli, tako su i strepili od halucinacija izazvanih glađu, umorom i hladnoćom: spoken-word "Sirens" prožeta je sumornim zavaravanjem plutanja propasti, jadom, očajom i nesrećom. Aranžman ove pjesme ima vrlo lagan, psihodeličan središnji spleen dio pun depresije pogodne za skočiti u ocean i okončati u dubinama, čak se pojavljuje i synth/ mini-moog melodija mol-ljestvice kakvu ne bi ste očekivali u black metalu. Brodolom je sastavni dio moreplovaca. Onaj tko ga nije doživio niti ne zna što je to biti mornar, mjesecima odvojen od kopna. Najdulja (čak 11 minuta), a i najefektnija "Shipwrecked" uz punu energiju bijesni u očaju preživljavanja nakon brodoloma: 'naš brod je razbijen u stijene, kad sam se probudio, osjećao sam samo agoniju/ gladujem već mnogo dana, da li da proždirem meso svojih slomljenih udova, da pijem vlastitu krv, napunim trbuh šljunkom i kamenom ili da se bacim u ocean i udavim?'. Nizozemski jezični dio stihova su mučni prikazi umiranja 'Mijn lot is beslist/ Ik vind mijn einde/ Op deze steen' - 'moja sudbina je odlučena, pronalazim svoj kraj na ovome kamenu'.

Rasplet albuma je abnormalno energična "Dark corners of the ocean" o stanovitom uskrsnuću, nadi svakog mornara da će ipak dohvatiti slamku spasa iznad valova smrdljivih čipki i ostataka slabašnog, ratom iscrpljenog čovječanstva. Ovdje je takođe središnji dio kompozicije neočekivan electro-industrial/ jungle/ d'n'b, a pjesma ima kolosalnu abnormalnost hrabre digresije u kakvu standardni black metal izvođači baš i ne vole ulaziti. Završna "Paardenmarkt" je žučno odgađanje smrti, praćenja plime, donošenja nesvijesnih odluka i traženja adekvatnih razloga za preživljavanje u biološkim košmarima uz sjajan finale ispunjen melodičnim tremolima.

Ovo je dovitljivo i moderno izgrađen black metal album. Ne referira se na prošlost, a niti na pompozne symphonic epitete. Sadrži bogate slojeve gitarskih tkanja i ritmički usaglašenih naboja kao da ih je odlupao živi bubnjar uz mnogo elektronskih dodataka; živopisan je i strukturan, konceptualan s pravilnim izborom konkretnih zvukova iz prirode koji filmskom fabulom dočaravaju čitavu radnju. Vrlo zanimljiv za slušanje, inovantan i napredan.

Naslovi: 1.Obra dinn, 2.Adamastor, 3.Sirens, 4.Shipwrecked, 5.Dark corners of the ocean, 6.Paardenmarkt

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 31/01/2021

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Male sive celice

MATEJ KRAJNC: Male sive celice (2018)

| 03/03/2021 | horvi |

>> opširnije


cover: Wake of a Nation, EP

ZEAL & ARDOR: Wake of a Nation, EP (2020)

| 03/03/2021 | horvi |

>> opširnije


cover: Namerjen v plaz - pesmi Leonarda Cohena

MATEJ KRAJNC: Namerjen v plaz - pesmi Leonarda Cohena (2018)

| 02/03/2021 | horvi |

>> opširnije


cover: Bang reče big, big reče bang

MATEJ KRAJNC: Bang reče big, big reče bang (2021)

| 01/03/2021 | horvi |

>> opširnije


cover: Shadow of Funk, EP

CABARET VOLTAIRE: Shadow of Funk, EP (2021)

| 28/02/2021 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*