home > mjuzik > Signal Test

kontakt | search |

AUTUMN FOR FREE: Signal Test (Slušaj najglasnije, 2011)

Ovakav nesvakidašnji album prožet smjernicama alternativnog rocka, progressiva i artističkih eksperimenata sa čudnim tekstovima ne bi očekivali iz Crne Gore.

Iz Crne Gore u ovaj naš zapadni dio Balkana ne pristiže mnogo informacija o bendovima i izvođačima, ali oni koji uspiju proturiti poneki d.i.y. rad i album redom su raritetni i posebni. Prisjetimo se samo Autogenog Treninga (dobitnici Davorina za najbolji debitantski album), indie-pop dvojca Snow Creation & Trumpetman, nikšićkih Punkreas ili electro-noisera Gaad iz Herceg Novog, kao kurentnijih imena iz posljednje 3-4 sezone.

Ovaj kvartet koji radi na relaciji Tivat - Cetinje - Kotor objavio je veoma čudan i neobičan debi album s teško definiranom glazbenom smjesom i još teže uhvatljivim i (ne)razumljivijim tekstovima na crnogorskoj ijekavici. Njihov stil je posve mističan u svim aspektima; sviraju rock s alternativno-eksperimentalnim načelima, a lirika je opaljena skroz nedokučivim artističkim metodama. Kod glazbe se još mogu shvatiti određene zakonitosti koje su kompleksnog obujma i protežu miš-maš elemente progressiva, natruha jazza, post-rocka, math-rocka i noisea, te se komotno mogu utrpati u fah onih inovatorskih eksperimental-rock imena poput američkih Liars, njujorških Kayo Dot ili portlandskih Menomena, mada se s vremena na vrijeme osjeti ponešto nalik na Pavement, Chavez i Radiohead.

No, najteže shvatljiv segment njihovog djela su tekstovi koji funkcioniraju posve zbunjujuće kao da su nekakve neobične igre izgubljene u maštarijama, art-poetici, šarlatanstvu i mistifikaciji. Sjetite se primjerice lirike EKV koji su znali zaglibiti sa temama koje se niti dan danas ne mogu odgonetnuti o čemu je Milan zborio. Tekstovi Autumn For Free ostavljaju vrlo sličan dojam gdje se slušatelju učini da je toliko glup i plitak za analizu umjetničkog djela kao da stoji ispred apstraktne slike koju pokušava protumačiti, a ustvari je plod slikarevog nabacivanja boja pljuvanjem, štrcanjem i nehajnih poteza kistom. Da li je u pitanju art ili neka kvazi-umjetnost najbolje svjedoči sama izjava benda koji kaže da su kombinacija poznatih žanrovskih citata koje pretvaraju u nove neobične oblike i rečenice. Kako god, lirika je posve zbunjujuća i atakira na psihodelični učinak otprilike sličan nelogičnim apstrakcijama u snu, te premda je nema mnogo i svedena je na svega nekoliko stihova po pjesmi, može se učiniti i mentalno retardiranim nizanjem sličica koje naoko i nemaju neku zajedničku poveznicu osim užitka u letargiji, lamentacijama, spleenu i depresiji. Na primjer 'sve je sjajno, zrak je otrovan/ kada gorim naslućuje se preokret' ("Preokret"), 'labirint od živih ljudi, okamenjen/ vraćam se na isto mjesto, odustajem/ prolazim vrata, ruke postaju predgrađe, negledane/ plešemo kao djeca, počinje velika fešta od sna/ zaobilazi me vjetar/ vraćam se na isto mjesto, bez vremena...' (uvodna "F"). Ili, 'hodam, to je sve što znam/ na licu kožu izvrćem za kišu, da budem tu' ("Neprekidno jutro")... Neki od stihova su nešto jasniji, ali su u odnosu sa nazivima kompozicija nesukladni i nelogični (plesni indie-rock "7 doboša"), a neki potpuno opravdavaju artističku egzibiciju sa eksperimentom, primjerice 'dvije riječi na svakih deset sekundi' (kratki glitch "10 sekundi pauze").

Spomenimo da članovi benda redom imaju neki umjetnički pedigre. Gitarist i pjevač Dušan Vuleković je režiser, Ivan Marović (klavijature, gitara, banjo, synth, bas) je profesionalni glazbenik i kompozitor, Ivan Pejović (bas) se bavi izradom gitara, a po struci je diplomirani grafičar (Likovna akademija Cetinje), dok je Blažo Tatar (bubnjevi) završio FVU u Podgorici kao producent. Svi oni imaju još nekolicinu bendova s kojima rade, između ostalih noise-thrash Pleme i jazz sastav Baltazar, a Vuleković i Marović su još koncem 90-ih imali psycho-progressive rock sastav Drugi dan na zemlji (DDNZ) koji je 2002. objavio album "Antimon". Tu je i nezaobilazno umjetničko ime benda Autumn For Free uzeto prema stihu Nick Drakea iz pjesme "Things behind the sun".

Tumačiti ovaj prvijenac "Signal Test" je veliki poduhvat koji zahtjeva pažnju i koncentraciju, a budući da je 'naše gore list', mnogi mu neće prilaziti kao primjerice američkim Liars čiji je album "Sisterworld" gro ovozemne kritike protumačilo kao bezvezan rad s nabacanim koještarijama jer, to su tamo 'neki paradoksni' Ameri o kojima se ovdje može pisati svašta, pa i to da su obični bezveznjaci. Kako za koga... Zna se, regionalnim albumima se redovito prilazi oprezno i malo tko im predbacuje ako pređu preko one granice koja odvaja šarlatanstvo od umjetnosti.

Naime, u spletu čudnovate muzike koja ima čvrsto uporište u suvremenom alternativnom rocku sa još čudnovatijim tekstovima, prvi dojam kojeg "Signal Test" ostavlja jest ezoteričan. Nekome on može ostaviti veoma impresivan, mističan i primamljiv teren za istraživanje, a drugima bezvezno šalabajzanje bez pokrića što se samo po sebi nameće da se ovaj bend već u startu postavio u gard 'uzmi ili ostavi'. Prije svega, to se odnosi na potpuni manjak komercijalnog, da ne kažem plitkog banaliziranja ustaljenih i do zla bola otrcanih 'pop' fazona klasične mainstream pjesme. AFF posve razbijaju standardni koncept konvencionalnog rock benda sa refrenima, riffovima i solažama, a tu već za mnoge počinje bojno polje puno predrasuda. Takvi su već na samom početku spremni osuditi ovakva djela kao baljezgarenje iz šupljeg u prazno, no evidentno je da rock historija obiluje sa nizom sličnih paradoksa u kritičarskim uvjerenjima i stavovima počevši od psihodeličnog, sympho, space, underground i progressive rocka 60-ih i 70-ih sve do razmimoilaženja gledišta po pitanju suvremenih izvođača u rasponu od Radiohead sve do spomenutih Liars i Chavez.

Kako god, barem za mene, ovo je umjetnički definiran rad s puno estetskih ambicija na području inovacija, te je stoga veoma mističan i zagonetan. Samim time mu se produljava vijek trajanja kroz analize i tumačenja, te mi se ovako od oka čini da bi se pravo stanje stvari moglo detaljnije sagledati nakon izvjesnog vremena koje se može produljiti i na desetak godina.

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 23/04/2011

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Filip Fantoni

FILIP FANTONI: Filip Fantoni (2019)

| 12/11/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Upper Structures

PAVLE MILJENOVIĆ: Upper Structures (2019)

| 07/11/2019 | jura |

>> opširnije


cover: Twin Cities / Plava laguna / References, Reflections: Revelations

TREES OF MAINE / CONSECRATION / (THE) LESSER MEN: Twin Cities / Plava laguna / References, Reflections: Revelations (2019)

| 31/10/2019 | pedja |

>> opširnije


cover: Leaving Meaning

SWANS: Leaving Meaning (2019)

| 25/10/2019 | horvi |

>> opširnije


cover: Iz kapetanovog dnevnika

CHUI: Iz kapetanovog dnevnika (2019)

| 21/10/2019 | horvi |

>> opširnije



well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*