home > mjuzik > Balkan Under The Radar: The Invisible Scene

kontakt | search |

RAZNI IZVOĐAČI: Balkan Under The Radar: The Invisible Scene (Black Planet Records, 2013)

Nastavljajući običaje i navike izdavača da svako malo iznenade s kompilacijskim izdanjima pred ciljanim auditorijem, Black Planet Records se poput sličnih etiketa odvažio prezentirati presjek kurentnih imena iz vlastitog arsenala kome je dodan još cijeli niz autora i izvođača s gotovo cijelog ex-Yu područja. Ustvari, da budem precizniji, niti sam nisam siguran odakle velika većina ovih imena dolazi, no da ih osim iz Srbije ima i iz Makedonije i BiH dokazuje učešće dva vitalna imena - MIZAR i KLEIMOR.

Prvi su prisutni sa starom demo snimkom čuvene "Svjat dreams" očito uzete s arhivske audio-kasete (cirka 1990. godine), dok je Kleimor zastupljen s novom, po prvi puta objavljenom "2nd birth" u kojoj je Bajs ponovno dao fantastične vokalne performanse i novi zvuk benda koji se provlači kroz autoritativan electro-industrial/rock pristup. Mora biti da će novi, treći album biti bombetina od materijala...



Uz seriju dobro znanih imena pratiteljima underground scene ovog podneblja najrazvikaniji su FIGURATIVE THEATRE ("Kolektivno nesvesno"), VELIBOR NIKOLIĆ (iznenađujući stoner/electro-industrial "N.a.r.k.o."), TEARPALM ("120 days of sod off - Rogue Bareback mix"), THIRD I (čudnovata eksperimentalka "Phantom of liberty - director's cut"), MAD & ALG0RH1TM ("Lunar conspiracy"), RAVEN (nesnosni noise "Cold feelings") i CROCODILE TEARS ft. G6 ("Wheel - for Tearpalm"). O njihovim karakteristikama nije potrebno izmišljati neku novu toplu vodu. Oni koji ih prate znaju kakav zvuk i žanrovske odrednice nose.

Osovinu materijala čine meni osobno nepoznata imena, pa evo ukratko nešto o dojmovima... BITIPATIBI u kompoziciji "Teget" barataju sa smjesom dark/gothic-rock/popa i elektronike uz nijemi ženski 'dream-pop' vokal. THERE. - "Where the magic happens" je fini instrumental vođen bogatim piano melodijama i post-rockom, MONAMI - "I am leaving so I could comeback again" ambijentalnim piano pasažima pomalo dozivajući tehniku lagane minimalističke etide, GARDANEL feat. MARKIZA - u vrlo dobroj pjevanoj "Upload (Nati remix)" s pomalo orijentalnim šlihom gaze zamračenim podijem tromijim electro-industrialom, dok PAYDO KOMMA - "Dijagnostičarska" uz hip-hop/funk tempo i improvizirani spoken-word nalik na interview govore o ovoj kompilaciji naglašavajući da vlada 'opšta koma u ovoj zemlji i da ljudi imaju problem da se pokrenu s nečime'.

Simpatičan synth-pop instrumentalčić "1st D-mension after life" THE GOD najavljuje da se ovdje nalaze još poneki neotkriveni biseri koji se razgolićuju u klaustrofobičnoj post-punk kompoziciji "Neka ih!" KATABAZIJE, žestokom indie-rocku "Zgrade i ulice" benda NEBO JE CRVENO, te angažiranom tromom gothic/post-rocku FANTODROMA kroz skladbu "Program" koja zove na kolektivno buđenje svijesti ('istina je mrlja u oku posmatrača, možda jednog dana tvoja volja bude jača... čoveče probudi se').

Nešto tananije karakteristike daju eksperimenti ZARTZINFECT ("G pesma") nalik na rane The Residents, te nekoliko autora koji se okušavaju u inačicama dubstepa i glitcha. Ako ništa drugo, imaju barem najoriginalnija imena - ATOM/OUTPUT, I AM KIWI EAT ME (jako zgodno) i 'nemam-pojma-kako-ga-izgovoriti' - XIQHHYIECRYN. U fah eksperimentalne electro scene spadaju DISORB (minimalistički komad "N-ergy" iliti 'negative energy'), dok s nešto plesnijim transparentima šiba NATI ("Apocalation" s prog-trance apostrofima), potom MONOFONIK (u EBM žaru jedne od rijetkih pjesama na srpskom jeziku "Vatra") i industrial COCO SCHWAB ("Cursor to end"). Potpuni odmak od cjelokupnog materijala je posljednji doom/drone metal/electro komad "We are all doomed but anything is possible" izvođača potpisanog kao Ж čija eterična i disonantna instrumentalna izvedba nije ništa lošija od recentnih svjetskih doom bendova.

Naravno, trebalo bi sjesti par sati i googlati tražeći tko stoji iza svih ovih imena, no toliko vremena ipak nemam. Bolje bi bilo da je sam izdavač naveo neke osnovne press informacije o njima jer se vjerojatno u ovoj ponuđenoj zbirci nalaze prava mala autorska bogatstva s tko zna kakvim, moguće iznenađujućim repertoarima.

Svi ovi ponuđeni izvođači bez obzira na reputaciju, vrlo pohvalne kritike i podulji staž karijera poput Figurative Theatre, Velibora Nikolića, Third I, Kleimor ili Tearpalm s pravom spadaju u još uvijek nedovoljno poznatu muzičku scenu Balkana. Vječito pometani 'pod tepih' na uštrb ne samo velikih imena, već i onih koje mediji i izdavači prikazuju 'novim nadama', ovi okupljeni autori imaju bez obzira na stilske i žanrovske različitosti tu jednu te istu sudbinsku nit pratilju da se sami brinu za egzistenciju koju u većini slučajeva održava samo ljubav, volja, motivacija, upornost i predanost. A nekih drastično kreativnih oscilacija ionako nemaju. Manje-više su bazirani na organskim svirkama, dobro balansiranim omjerima korištenja beatova, loop tehnike i PC programa, pa u većini primjera gotovo da je teško razlučiti da li su neke sekvence izveli živi bubnjari ili elektronski programi (osobito kod rock i post-punk autora).

Ova scena možda jeste nevidljiva na onoj površini kada se govori u čistom laičkom žargonu 'da nema više ništa zanimljivo u domaćoj glazbi', međutim ova kompilacija opovrgava tu tezu. Neće se naći na razvikanim kabelskim i inim radio i TV programima koji šajbaju Majke, Van Gogh i Hypnotized, ali je dovoljno glasna, posebna, inovantna i originalna da na tko zna kakve načine dospije do one audijencije koja redovito traži pravu robu duboko ispod poklopca, a često i van lonca.

Naslovi: 1.FIGURATIVE THEATRE - Kolektivno nesvesno, 2.VELIBOR NIKOLIĆ - N.a.r.k.o., 3.TEARPALM - 120 days of sod off (Rogue Bareback mix), 4.BITIPATIBI - Teget, 5.THERE. - Where the magic happens, 6.MONAMI - I am leaving so I could comeback again, 7.GARDANEL feat. MARKIZA - Upload (Nati remix), 8.PAYDO KOMMA - Dijagnostičarska, 9.THE GOD - 1st D-mension after life, 10.KLEIMOR - 2nd birth, 11.MIZAR - Svjat dreams (dark demo version), 12.KATABAZIJA - Neka ih!, 13.NEBO JE CRVENO - Zgrade i ulice, 14.FANTODROM - Program, 15.ZARTZINFECT - G pesma, 16.THIRD I - Phantom of liberty (director's cut), 17.ATOM/OUTPUT - Spread, 18.I AM KIWI EAT ME - Ghost spirit, 19.XIQHHYIECRYN - T t ttt tttt tt, 20.MAD & ALG0RH1TM - Lunar conspiracy, 21.DISORB - N-ergy, 22.NATI - Apocalation, 23.MONOFONIK - Vatra, 24.COCO SCHWAB - Cursor to end, 25.RAVEN - Cold feelings, 26.CROCODILE TEARS ft. G6 - Wheel (for Tearpalm), 27.Ж - We are all doomed but anything is possible

ocjena albuma [1-10]: 8

horvi // 02/07/2013

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Maori i crni Gonzales

ATHEIST RAP: Maori i crni Gonzales (2024)

| 09/12/2024 | pedja |

>> opširnije


cover: Stranci, EP

SCARLET NOTES: Stranci, EP (2024)

| 06/12/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Gateway to Oblivion

GLIS: Gateway to Oblivion (2024)

| 05/12/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Semi-final Hour of the Flood / Drunk Love Music / Zamka

ON TOUR / GLIB / BAOBAB: Semi-final Hour of the Flood / Drunk Love Music / Zamka (2024)

| 05/12/2024 | pedja |

>> opširnije


cover: Emanations of Forgotten Past

LABOUS an ANKOU: Emanations of Forgotten Past (2024)

| 03/12/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


> chek us aut!
> diskografija
cover: Balkan Under The Radar: The Invisible Scene
> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*