home > mjuzik > Presherin

kontakt | search |

MATEJ KRAJNC: Presherin (Slušaj najglasnije, 2021)

O jednom od najznačajnijih slovenskih pjesnika France Prešerenu (1800-1849) je svatko učio i naukovao još u osnovnoj, a pogotovo u srednjoj školi, dakako u doba bivše federacije. Ne bih znao točno kakva je danas situacija, no po onome koliko sam infromiran od jedne prijateljice, inače učiteljice u osnovnoj školi, izgleda da ga više nema u književnoj edukaciji, barem u Hrvatskoj, a bio je obavezna lektira s kojom su se male pubertetske glavice gombale, kako sa slovenskim jezikom, tako i s njegovom poezijom unatoč tome što je dobar dio opusa imao i prevode na hrvatski jezik. Kao glasonoša naprednih narodnih ideja u ono vrijeme feudalizma, Prešeren je usmjeravao slovensku književnost u smjeru kozmopolitskog romantizma vodeći književnu, jezičnu i društvenu borbu nacionalnog pitanja sukobljavajući se i s konceptom slavenskog ilirizma, njegova poezija nije dobrodošla niti kod svećenstva, niti kod buržoazije, prosvjetiteljske, a niti filozofske elite.
[ France Prešeren ]

France Prešeren   © 1836

Matej je na ovome albumu odabrao 10 njegovih klasičnih soneta pisanih u standardnim šablonima od 4 kitice u kojima dvije imaju 4, a dvije 3 stiha s naglaskom na vjersko-moralistička načela s osjetljivim metaforama, razočaranjima i odnosu prema tadašnjem apsolutizmu koji je pokušavao stvarati novo građansko društvo, a ustvari je postavljao rezignaciju u vidu otuđenosti i razmimoilaženja u svjetonazorima i životnim spoznajama. Premda su ovi stihovi pisani prije gotovo 200 godina, oni su i danas još uvijek snažni i impresivni, te nisu izgubili niti malo od osnovnih autorovih načela kojima je bio nadahnut. Ta neobična snaga odražava se u bujnim metaforama na biblijske motive, religiozne predrasude, emotivne kompromise i ograničene slobode u svim pravcima.



Povodom 8. veljače, obljetnice smrti ovog poetskog velikana, Matej se nakon duljeg vremena uozbiljio ostavivši zafrkancije, komedije i otkačene humoreske postrance zaronivši u hladniji i odmjereniji vokalni izraz kao što to i valja očekivati. Prve dvije pjesme "Ni znal molitve žlahtnič trde glave" i "Sanjalo se mi je, de v svetem raji" je obradio u lepršavijem, ponešto i veselijem maniru, no od "Velika Togenburg! bila je mera" preko "Bilo je Mojzes! tebi naročeno" slijede lagana jazzy staccata s uglavnom kolopletima recitacija i polumelodičnih arija; ovu drugonavedenu je čak preveo i na engleski jezik uglazbivši je u gospel stilu, onakvom kako se Matej izrazio na prvom albumu "Glory And Honor" www.terapija.net/mjuzik.asp?ID=30340 daleke 1998. godine. Da sve ipak ne bi bilo sumorno poput smrtno ozbiljne poezije kakvu znamo i iz opusa Augusta Šenoe, "Na jasnem nebi mila luna sveti" je dobila šaputave kolorite i psihodelične vizure zgodnim 4/4 gitarskim tretmanima koračnice s pojačanim četvrtim taktom naglašenog basa i tako sonet po sonet u kojima se čak odvažio i na prljaviji rhythm'n'blues "Kadar previdi učenost zdravnika" i "Zgodi se včasih, de mohamedani", mada bi uz liriku o religioznim premisama bolje pasao world-music/ folk i poneka arabeska.
[  ]

Dobro, kako kome, Prešeren je poput spomenutog Šenoe bio ozbiljan književnik, nimalo duhovit u društveno-političkim angažmanima, pa zato ove obrade i jesu mahom oivičene u sumorne gitarske frakcije molske ljestvice kao da smo na sprovodu, posebice u završnoj "Odprlo bo nebo po sodnem dnevi", no drugačije u obljetničkom datumu ne bi niti valjalo da se Matej odvažio napraviti novu oslariju. Ovime albumom je dao svoj doprinos velikom slovenskom liriku proširujući obzore pokazavši da može i on ponekad biti vrlo ozbiljan i odmjereno hladan, taman za literarnu seansu u nekoj knjižnici pred pametnim i knjiškim ljudima koji nisu upućeni u njegove komediografske i cirkuske akrobacije. Barem kad je Prešeren u igri.

Naslovi: 1.Ni znal molitve žlahtnič trde glave, 2.Sanjalo se mi je, de v svetem raji, 3.Velika Togenburg! bila je mera, 4.Bilo je, Mojzes! tebi naročeno, 5.Na jasnem nebi mila luna sveti, 6.Marskteri romer gre v Rim, v Kompostelje, 7.Zgodi se včasih, de mohamedani, 8.Oči bile pri nji v deklet so sredi, 9.Kadar previdi učenost zdravnika, 10.Odprlo bo nebo po sodnem dnevi

ocjena albuma [1-10]: 7

horvi // 28/01/2021

Share    

> mjuzik [last wanz]

cover: Maori i crni Gonzales

ATHEIST RAP: Maori i crni Gonzales (2024)

| 09/12/2024 | pedja |

>> opširnije


cover: Stranci, EP

SCARLET NOTES: Stranci, EP (2024)

| 06/12/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Gateway to Oblivion

GLIS: Gateway to Oblivion (2024)

| 05/12/2024 | horvi |

>> opširnije


cover: Semi-final Hour of the Flood / Drunk Love Music / Zamka

ON TOUR / GLIB / BAOBAB: Semi-final Hour of the Flood / Drunk Love Music / Zamka (2024)

| 05/12/2024 | pedja |

>> opširnije


cover: Emanations of Forgotten Past

LABOUS an ANKOU: Emanations of Forgotten Past (2024)

| 03/12/2024 | edo žuđelović |

>> opširnije


> chek us aut!
> diskografija
cover: Presherin

> linkz
> rilejted? [@ terapija.net]
> last [10] @ terapija.net

well hosted by plus.hr | web by plastikfantastik*